Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har en V70 1.6Drive av 2011 årsmodell som jag inskaffat i höstas och som jag älskar och är nöjd med.
Men jag har på senaste tiden börjat höra skrammel från mätartavlorna efter att jag har kört ett tag. Ljudet kommer under körningen när som helst och försvinner igen sen. Jag har märkt att ljudet dämpas när jag släpper gas pedalen?
Är det någon annan här som har varit med om detta problem? Vad kan det bero på? Sätt att åtgärda det på helt? Kostnad att fixa det?
Tacksam för svar
Har du provat att klämma in något mellan instrumentbrädan och vindrutan under körning när ljudet uppstår? Typ fingrarna eller ett suddgummi?

Det är ganska vanligt på dessa bilar att det uppstår vibrationer i instrumentbrädan och man löser detta genom att man trycker in en svart slang (kommer inte ihåg diameterstorlek och längd) mellan rutan och i-brädan.
Har inte tänkt på det. Men när man väl har lagt något mellan vindrutan och I-brädan, ska det då ligga där för all framtid? Det blir ju lite svårt att hålla på med sådant medans man kör. Skramlet kommer ju lite då och då och det kommer alltid bara när bilen rullar. Den kommer från början oftast i höga hastigheter. ??:-/
apersson850 skrev:Såvitt jag vet (har inte behövt ta till åtgärden) så klämmer man ner något mellan panelen och rutan. Det får sen sitta där, och ser till att vibrationerna inte börjar uppstå.
Det finns en Technical Journal på detta om det är ac-rören
Rör klimatanläggning justering enl tj19843

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]