Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Sidoruta vänster fram krånglar. Har haft detta problem några år. Med tändning på(läge II) är det inga problem, men så fort motorn startas fungerar inte rutan. Otroligt irriterande när man står vid en p-automat på flygplats t.ex.
Till slut tröttnade jag och mätte hur mycket ström sidorutorna tar: Vänster fram: ner 2,8 A och upp 5,6 A. Höger fram ner 5,5 A och upp 5,7 A. Läste ut felkoden DDM-0005 dvs dåligt svar från hissmotor dvs typ öppen krets. Min slutsats var att motorn drog för LITE ström!!
Grävde i lådorna hemma och hittade en likriktare(brygga). Monterade denna på pluskabeln till DDM:en och mest överraskande är att sk-ten fungerar igen! Likriktaren sänker spänningen till DDM:en med ca 1,5 Volt och det verkar räcka för att göra DDM:en nöjd.

Likriktarbryggan kostar 40 SEK på Kjell&Co

Det måste vara fler som har/haft samma problem. Det finns säkert fler sätt att lösa detta problem?
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
Råkar ha sett en del relativt färska foruminlägg om samma problem, d.v.s. att hissen funkar med motor av (d.v.s. vid ca 12 V) men inte med motor på (d.v.s. vid ca 14 V). Är dock inte säker på att orsaken är densamma i alla tre fallen. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1074430

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=27575
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tack för bra tips. Jag är rätt så övertygad om att det handlar om samma fel.

Mitt försök med diodbrygga tvingar hissmotorn att dra mer ström, vilket gör att effektsteget i DDM:en inte triggar signal "öppen krets". Problemet är alltså att hissmotorn drar för lite ström och alltså inte att den drar för mycket!

Jag undrar när man ändrade programmeringen av DDM:en, någon som vet?
Hasse53 skrev:Tack för bra tips. Jag är rätt så övertygad om att det handlar om samma fel.
Tja jag undrar det. I det första fallet hjälpte det med smörjning av mekanismen. I det andra fallet vet vi inte vad orsaken var men kan vara rätt säkra på att det i motsats till ditt fall inte fanns någon felkod. Användaren ifråga är mycket el- och datakunnig och läste säkert felkoder det första han gjorde. Och hade han hittat någon hade han säkert angett den.
Hasse53 skrev:Mitt försök med diodbrygga tvingar hissmotorn att dra mer ström, vilket gör att effektsteget i DDM:en inte triggar signal "öppen krets". Problemet är alltså att hissmotorn drar för lite ström och alltså inte att den drar för mycket!
Och jag undrar även om den förklaringen verkligen stämmer. Hissmotorn drar ju mer ström bara om spänningen höjs, inte om den sänks. Och mig veterligen har DDM ingen mekanism för att höja spänningen till hissmotorn när du sänker dess matarspänning. Tvärtom lär det bli lägre spänning och därmed lägre ström till motorn i det fallet.
Hasse53 skrev:Jag undrar när man ändrade programmeringen av DDM:en, någon som vet?
Här förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad är det närmare bestämt för ändring av DDM-programmeringen du syftar på?
andersuw skrev:Råkar ha sett en del relativt färska foruminlägg om samma problem, d.v.s. att hissen funkar med motor av (d.v.s. vid ca 12 V) men inte med motor på (d.v.s. vid ca 14 V). Är dock inte säker på att orsaken är densamma i alla tre fallen.
Precis så var de för mej, vid tändning på och ej startad motor, så fungerade vänster dörrhiss. När jag startade motorn så slutade hissen att fungera.

Jag kan hålla med att min felanalys haltar men efter att jag monterat diodbryggan fungerar hissen till 100%. Att förklara detta kräver kompetens och resurser som jag inte har. Men faktum kvarstår att det fungerar och att min lösning i princip inte kostar något om man jämför med alternativen att byta ut DDM eller att felsöka i CAN bussen...
Jag har exakt samma problem som du hade.
Har du artikelnr till likriktarbryggan på Kjell.com?
Hasse53 skrev: fre 10 mar 2017, 18:19 Sidoruta vänster fram krånglar. Har haft detta problem några år. Med tändning på(läge II) är det inga problem, men så fort motorn startas fungerar inte rutan. Otroligt irriterande när man står vid en p-automat på flygplats t.ex.
Till slut tröttnade jag och mätte hur mycket ström sidorutorna tar: Vänster fram: ner 2,8 A och upp 5,6 A. Höger fram ner 5,5 A och upp 5,7 A. Läste ut felkoden DDM-0005 dvs dåligt svar från hissmotor dvs typ öppen krets. Min slutsats var att motorn drog för LITE ström!!
Grävde i lådorna hemma och hittade en likriktare(brygga). Monterade denna på pluskabeln till DDM:en och mest överraskande är att sk-ten fungerar igen! Likriktaren sänker spänningen till DDM:en med ca 1,5 Volt och det verkar räcka för att göra DDM:en nöjd.

Likriktarbryggan kostar 40 SEK på Kjell&Co

Det måste vara fler som har/haft samma problem. Det finns säkert fler sätt att lösa detta problem?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Låt först bilen "somna in" och ta sen bort minus polsko på batteriet.
Ta bort klädsel på förardörr.
Lokalisera grov röd(enfärgad) kabel som går till DDM och kapa denna.
Montera likriktaren med en plåtskruv i nedre vänstra hörnet på dörren(innanför klädseln). När hissmotorn går så utvecklas ca 7-10 W värme, så kylning behövs.
Skarva kabeländarna(skarvhylsor) med lika kabelarea och dra kablarna till likriktaren. Kabelände innefrån bilen dras till "minus", kabelände från DDM till "plus" på likriktaren.
Isolera väl, jag använde krymslang över kabelskorna vid likriktaren och se till att ingen kabel eller dyl. ligger i kläm.
Återställ.

Detta tips är lämnat i all välmening och utförs på eget ansvar.
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]