Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har börjat kolla runt lite på inbyte av en nästan ny V70 D4 Classic Summum PRO drag och automat. Rullat cirka 1500 mil, kanonskick. Handlarna verkar tyvärr väldigt överrens om att 245-250 är rätt inbytesvärde på min bil.
KVD vill ge mig 285 som deras föreslagna reservationspris.
Liknande bilar ligger på blocket för 320-359 (de två som är mest lika ligger för 359). Är det bara jag, eller är inbytespriset (som jag fått från fyra olika handlare) väl lågt..?
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
Hmm. Nu tror jag allt du hamnat i fel forumdel. För det är väl en V70 Classic -16 snarare än en V70 Classic -07/-08 det handlar om? ;-)

Och ja jag tycker de prisförslag du fått är i lägsta laget men möjligen är välutrustade bilar som din inte helt lättsålda om man inte rabatterar utrustningen kraftigt. Vad är det för övrigt du tänker dig att köpa istället?
Oki. Då är jag med. Synd att du inte sålde bilen ungefär när du köpte den. Då hade vi kanske kunnat göra privat affär. ;-)

Jag gav 369 tusen för den V70 D4 -15 jag köpte för ett och ett halvt år sedan. Bilen var då ca ett år gammal, hade gått som demobil hos en Volvohandlare, hade 369 mil på mätaren, var i skick som ny, hade förlängd nybilsgaranti (fortfarande två år kvar) och ett orört VoC-abonnemang.

Specen var mycket lika din: Summum, förarstödspaket, teknikpaket pro (och därmed navi och taklucka), klimatpaket med VoC (och därmed fjärrstyrd värmare), lastpaket (och därmed tonade rutor), automat, eluppvärmda spolarmunstycken (torkarmunstycken har jag inte hört talas om på V70 men det lär däremot finnas på 90-serien ;-) ) och dubbla uppsättningar mattor.

I priset ingick dock ej vinterhjul, stänkskydd eller drag (varav de förstnämnda två dock lades till i samband med köpet). Min är också solidlackad (vit), inte metallic. Å andra sidan fanns också lite ytterligare grejer som kanske inte finns på din: laminerade rutor runt om, 12V-uttag i lastutrymmet och privatlåsning av lastutrymme (ingick alla i lastpaketet som jag tror inte fanns till Classic), 18-tums sommarhjul, Premium Sound (utan sub), Inscription ventilerat softläder, läderklädd instrumentbräda, elstol även på passagerarsidan, växlingspaddlar, progressiv styrservo och stötfångarskydd bak.

Ändå något snarlika att jämföra med i vart fall när du försöker klura ut vad som är ett vettigt pris och hur du skall bära dig åt för att få det.
Jag "anmälde" till moderator att tråden borde flyttas redan när jag svarade första gången. Vet inte varför det dröjer.
Nej, jag har inga problem med att de vill göra vinst på bilen. Jag har dock problem när man vill att den vinsten (brutto) ska vara 50 000 eller mer, på en bil som fortfarande har nybilsgaranti och därmed inte kostar något för dem mer än ränta och hallplats.
Många underskattar kostnaderna som är förknippade med att driva bilhandel. Om du gör ett inbyte så ska den inbytestestas, åtgärdas (det finns ALLTID saker att fixa), kosta lite kapital under lagertiden, vid försäljning ska den till verkstaden igen, leveransadmin ska göra sitt osv. Det kostar mängder med pengar. Nu syftar jag på stora märkeshandlares prisbild som jag råkar känna till i detalj. 50 tusen i marginal kanske låter mycket men det blir inte den typen av vinst, kanske hälften i snitt.

Sen kommer ingen betala 359' för en V70 Classic med 1500 mil på mätaren. De handlare som annonserar för de pengarna kommer få behålla dem länge.
Förlåt Lövet, men nu måste jag bara ifrågasätta dig rakt ut. Exakt vad anser du behöver fixas på en pendantskött bil som rullat 1200 mil och är 10 månader gammal? Som dessutom inte gå på fabriksgarantin? Så nej, det finns verkligen inte "ALLTID" saker att fixa. Men jag tar gärna emot din lista på saker som du anser behöver fixas på en så ny bil. Finns inga dörruppslag, finns inga repor, finns inget slitage invändigt.

Jag skrev bruttovinst, jag skrev även att den kostar i kapital och hallplats. Du behöver inte skriva samma saker en gång till.

Ja, den handlaren kom tillbaka och sa att de var felaktigt prissatta. Tänkt utpris på min bil var 287. Det är löjligt lågt det också, mtp att det dagligen kommer ut tre år gamla V70s med uppemot 10 000 mil på mätaren för 275. KVD ger 285 i reservationspris, då är det lite intressant att en auktoriserade volvohandlar inte anser sig kunna få mer än runt 280 (efter rabatt) för bilen.

Fortsatta inlägg uppmuntras för jag tycker det här är mycket intressant. I princip verkar marknaden tycka att skillnaden mellan tre årsmodeller och 8000 mil är cirka 15 000.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]