Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Ärligt, efter att ha kört min ett par dagar kan jag konstatera att "det hårda chassit" var trams. Den är både mjukare och hårdare än ex XC70 sport. Den sväljer ojämnheter bättre men kränger mindre. Den är väldigt balanserad och fast på vägen men samtidigt med bra komfort. Den vanliga XC70 gunghäst känns inget av.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
Robbi skrev:Ärligt, efter att ha kört min ett par dagar kan jag konstatera att "det hårda chassit" var trams. Den är både mjukare och hårdare än ex XC70 sport. Den sväljer ojämnheter bättre men kränger mindre. Den är väldigt balanserad och fast på vägen men samtidigt med bra komfort. Den vanliga XC70 gunghäst känns inget av.

Instämmer till 100%! Den är mer fast i beteendet vid körning utan att vara stötig men känns otroligt mjuk och fin över farthinder t ex.
Väldigt väl kalibrerat chassi tycker jag! Så bra att jag inte riktigt kan se vitsen med luftfjädringen bortsett från nivåregleringen om man lastar mycket tungt... :-)-)
Användarvisningsbild
av Robbi
JanneP77 skrev:
Robbi skrev:Ärligt, efter att ha kört min ett par dagar kan jag konstatera att "det hårda chassit" var trams. Den är både mjukare och hårdare än ex XC70 sport. Den sväljer ojämnheter bättre men kränger mindre. Den är väldigt balanserad och fast på vägen men samtidigt med bra komfort. Den vanliga XC70 gunghäst känns inget av.

Instämmer till 100%! Den är mer fast i beteendet vid körning utan att vara stötig men känns otroligt mjuk och fin över farthinder t ex.
Väldigt väl kalibrerat chassi tycker jag! Så bra att jag inte riktigt kan se vitsen med luftfjädringen bortsett från nivåregleringen om man lastar mycket tungt... :-)-)
Det var det där med nivåreglering, hade det på XC70'n men jag fick välja bort då det sköt iväg med pengarna så fort man la till något? Bilen är ok i pris men innehåller inte så mycket i grundutförandet. Man kan verkligen få den villigt eller svindyrt då det snabbt plockar. Det kommer väl någon drive framöver där man får med rubbet för under 4K?? Typiskt, ska man ha det senaste får man lida pin.
av HOB
Tack alla som rapporterat om sina erfarenheter av V90cc! Här är mina erfarenheter efter 4 dagar med en efterlängtad V90 CC D5 Polestar, luftfjädring/adaptiv fjädring och 20" fälg:
- Bekvämaste bil jag kört. Slår Audi A6 allroad med 19" fälgar med hästlängder. Ger fartblindhet ett nytt ansikte!
- det är väldigt tyst i kupén, även här bättre än A6.
- stolarna är fantastiska.
- kvalitetskänslan är riktigt hög.
- pilotassist kräver tillvänjning, men jag tycker att det gör körningen med avslappnad.
- bra drag, men uppmuntrar inte till att smiska kurvor på småvägar. Hellre då glida fram.
- Otroligt stor bil, när man skall parkera den!
- bränsletanken är alldeles för litet. Borde varit minst 10-15 liter större.
- förbrukningen är oväntat hög. Får ge det litet tid till för inkörning och med mindre gas...
- väldigt rymlig kupé.
- bagageutrymmet är bättre än på A6, tack vare urtag på sidorna, som passar golfbagar.
- barnen lär sig hantera den centrala skärmen snabbare än jag...
av perhall
Konstig bil du verkar ha fått. En V90CC som slår komforten i en A6 Allroad med hästlängder och drar 0,9 på landsväg... hmm...
av troubleshooter
Hmm, jag har 300 mil bakom mig nu, jag har pendlat mellan 0,69-0,73 mätt vid pump på min D5, men håller med om att tanken skulle kunna innehålla 10 liter till
av perhall
Trovärdigheten hos en person som säger att en V90CC med 20" slår komforten i en A6 Allroad med hästlängder är inte stor.... Volvon må va bättre på många saker, jag kan nog lätt komma på 10 saker, men komforten är faktiskt bättre i Audin... eller lika bra beroende på vilka preferenser man har...
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026