Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiman
Hallå!
Har märkt att mina fönster på förar och passagerardörrarna inte går helt ner. Fattas väl ca 15cm.
Det har varit så sålänge jag har haft bilen. Är detta normalt?
Det är ju samma framdörrar på S60n, och på dom så går rutorna helt ner...
Användarvisningsbild
av Derank
Kör upp rutorna och håll kvar knappen 5sec då initieras läget el nåt sådant om jag inte mins helt fel, de ska gå hela vägen ner. Tror det står i instruktionsboken ochså.
av andersuw
Att rutorna inte går ner helt där fram är definitivt inte normalt. Bak däremot skall det vara så.

Om det inte hjälper att initalisera på det sätt Derank angav finns procedurer för att ställa fönstren rätt i VIDA/DiCE och den utrustningen har du ju numera. ;-) Om det inte heller hjälper lär du plocka bort klädselpanelen och kolla vad som händer där bakom när du försöker köra ner rutan.

Bara för att vara på den säkra sidan: Menar du verkligen att rutorna stannar ca 15 cm för högt? Eller menar du 15 mm för högt? Man kan nämligen via en särskild procedur i VIDA programmera det nedre ändläget för framrutorna till att vara 6 mm eller 15 mm över nedre ramen. Den proceduren är också något du kan behöva köra om rutorna verkligen står 15 cm för högt.

Du hittar både initaliseringsproceduren och proceduren för att programmera nedre ändläget genom att gå till "Diagnostics" och "Vehicle Communication", välja DDM och sedan gå till fliken "Advanced".
av andersuw
Mystiskt. Den procedur i VIDA där man programmerar "softstop" sägs ju uttryckligen handla om nedre ändläget, inte övre, och om exakt var fönstret landar i det läget snarare än hur fort det rör sig. Hjälpte det inte heller att köra den vanliga proceduren för fönsterinitiering?
av audiman
Ok. Jag missuppfattade nog det där med softstop. trodde att det var mjukstängning.
Körde rutorna med hjälp av Vida upp å ner. Det gick bra. Men dom går ändå inte hela vägen ner.
av andersuw
OK. Men körde du just procedurerna för initialisering och för "soft stop" (två olika), de som finns under fliken "Advanced" när du valt ut DDM som styrenhet? Om inte testa att göra det. Det kanske räcker med endera men det skadar inte att köra båda.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]