Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KrilleW skrev:
Momentum skrev:Är ni säkra på att ratten inte är varm?
Har mätt i dag med en beröringsfri IR-termometer, i början så upplever jag ratten varm, efter ett tag känns den sval
Men den har hela tiden samma temperatur då man mäter - ca 35 grader - lite olika på olika ställen på ratten
Så frågan om det är en subjektiv upplevelse, då man själv blir varm om händerna, det blir varm i kupen osv osv
Saken är ju den att om man provkör en likvärdig XC60 som är något år eller två gamla så blir ju ratten märkbart mycket varmare.
Blir aldrig ratten varm på din bil? Inte ens i början?
Blev i dag själv väldigt förvånad, för jag tycker också att ratten är tveksamt varmt ibland
av S80-04
Har noterat att rattvärmen stängs av efter en tid, kanske 30 min.
Sådär nu har jag fått lite tid att skriva, annars är det jobb jobb och åter jobb, man hinner nästan aldrig att skriva nuförtiden, Sry!

Som sagt efter Sälen så lämnade jag in bilen igen, tänkte att det måste verkligen vara något fel, med den lilla värmen som jag har och sen så att värmen försvann helt, men självklart så två dagar senare så hade mekanikern inte hittat något fel alls på bilen/rattvärmen,

När jag väl hade hämtat upp min bil Och efter en stunds tjötande så lånade jag en demo Fwd xc60 summum automat och mekanikern tog min bil efter ca 5-10min körning parkerades bilarna bredvid, ( nu beskrev jag det väldigt simpelt men allt tog väl ca 1h att utföra)

Och som jag sa så var skillnaden enorm,

Citerar mekanikern " det var som f§§"
Så jaa, det är en stor skillnad mellan rattarna. I Fwd bilen "behövde du inte alls leta efter värmekällan utan hela ratten var ordentligt varm, det var verkligen synd att jag inte hade med mig en ir-termometer.
Hade varit kul att veta skillnaden i grader.

Iaf Volvo har fått återigen all info så nu är det bara att vänta och se.

Den förra mekanikern nämnde att Volvo var på g med en fix, men inget än.
På min v70 är det så här...

Förra vintern blev ratten rejält varm, riktigt varm.
I år blir den ljummen.

Börjar tro att det är mjukvara som justerats på servicen i juni.

Att generatorn inte skulle orka borde ju visat sig i stolsvärmen också.
Det är kanske så att demobilarna är tillverkade tidigt på året och bilarna med svagare värme är tillverkade senare på året med e annan mjukvara.
Daniel73 skrev:På min v70 är det så här...

Förra vintern blev ratten rejält varm, riktigt varm.
I år blir den ljummen.

Börjar tro att det är mjukvara som justerats på servicen i juni.

Att generatorn inte skulle orka borde ju visat sig i stolsvärmen också.
Det är kanske så att demobilarna är tillverkade tidigt på året och bilarna med svagare värme är tillverkade senare på året med e annan mjukvara.

Det gör det också, stolsvärmen värmde sådär från början, läste på forumet att man kan ändra det via något program Volvo har (tror det hette vita lr iaf något åt det hållet). När bilen var inne för service för ett tag sedan så bad jag mekanikern att höja värmen.

Visst nu värmer stolen ok, men ratten har blivit kallare och sätter min fru på värmen där bak så blir allt ljummet.
AdrianH skrev:
Citerar mekanikern " det var som f§§"
Så jaa, det är en stor skillnad mellan rattarna.
Sorgligt att du ska behöva se till att mekanikern får den insikten, kunde dom ha fixat själva
AdrianH skrev: Den förra mekanikern nämnde att Volvo var på g med en fix, men inget än.
Det där tror jag dom säger om allt, då åker man hem, och dom slipper att man står där och är besvärlig
Kan också konstatera att i min XC60 Classic så är stol- och rattvärme mycket klenare än i tidigare XC60 jag kört.

Rattvärmen kan numer betecknas som ljummen - och jag har den på hela tiden. Tidigare XC60 fick jag stänga av rattvärmen efter någon minut då den gjorde jobbet såpass snabbt.

Gällande stolsvärmen så märker jag numera först att den är påslagen efter att jag kört i 15 minuter. Tidigare dröjde det 2-3 minuter innan värmen kändes genom ytterkläderna.

Mycket märklig försämring man implementerat....
Tycker dock att det är stor skillnad på hur temperaturen i bilen är... om det är kallt i bilen blir ratten riktigt varm, är det ljummet i bilen så blir ratten ljummen... stolen är lite långsammare än vad jag kanske skulle önska, däremot räcker värmen mer än väl till när den är där.. även läge ett blir för varmt för mig efter några minuter (när värmen väl börjat komma). Men överlag har jag vant mig och tycker det funkar bra! (Men, STOR skillnad mot tidigare årsmodeller!)

Däremot är jag lite orolig om generator och/eller batteri är tillräckliga i bilen... jag fick ju batteritorsk en natt, oklart om det i sig orsakade att larmet gick eller om det var larmet som gick och därmed medförde batteritorsk... hursomhelst så kör jag värmaren ca 30min 2ggr/dag och jag kör bilen drygt 30min 2ggr/dag.... och när jag laddar (vilket jag numera gör en gång per vecka för jag litar inte riktigt på batteriet efter min insident) så tar det ca 1,5-2h innan laddaren visar nivå 4, dvs att batteriet är uppe på 80% av sin kapacitet... fulladdat tar ytterliggare några timmar (Har en CTEK MXS 5.0)... är det rimligt? Jag vet ju inte exakt hur batteri/laddare m.m. fungerar, har förresten fast monterad CTEK snabbkoppling på pluspol/chassi.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]