Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Derank skrev:Han ska ju köra på bensin säger han. , då finns det väl ingen anledning att köpa ftn.

Står sig sämre. Tätare service. Mer trubbel. Tjae valet är enkelt i min värld. Men vi låter ts själv avgöra . det blir en låååååång tråd annars om etanolen och dess problem.
Märkligt resonemang :shock:, vore intressant om du kunde utveckla det där med "står sig sämre" och "mer trubbel" . Att man köper en FT innebär inte att man måste köra på etanol, den går fantastiskt bra på bensin. En 2.5T innebär ju också att man är begränsad till äldre årsmodeller än 2.5FT.
av Schmoyoho
Hur mycket tätare är serviceintervallen och vad exakt innebär det? Om man kan göra ett ev. extra oljebyte själv är det ju inga problem och om TS rentav planerar serva den själv är det ju inte alls något problem. Som någon skrev: oljebyte var ca 1000-1500 mil gör man ju oavsett om intervallet är 2-3000 mil som på vissa motorer, förutsatt man bryr sig om bilen. Annars spelar ju FT/T inte någon roll i det avseendet heller om man inte tänkt följa rekommendationerna.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Min V70 2.5ft my11 har rullat strax över 18000 mil.
Med både etanol och bensin.
Och där har aldrig varit något problem med motorn bara för att det är en FT.
Det ända som har hänt var att oljefilterhuset sprack, pga elvärmen i det ej fungerade.
Men detta oljefilterhus sitter på Volvos 5cyl motorer, och har gjort så sedan motorn introducerades.
Så det är inget unikt för FTn, utan detta kan inträffa på alla motorerna.

Man har även ett extra olje och filterbyte mellan dom "vanliga" servicerna.
Men det är inga större kostnader för den extra oljan.

Lägre skatt, och det säger man inte nej tack till.
Ca 1600kr/år.

Själv kör jag mestadels på BF98.
För jag drar 1600kg husvagn.
Och där tycker jag att etanolen inte kommer till sin rätt.
Bättre vrid på låga varv med BF98.
Men detta skulle inte vara en diskussion om etanolens vara eller inte vara.

Själv skulle jag inte tveka att köpa en FT.

Hittar du en FT med bra servicehistorik.
Så go for it.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Derank skrev:Han ska ju köra på bensin säger han. , då finns det väl ingen anledning att köpa ftn.

Står sig sämre. Tätare service. Mer trubbel. Tjae valet är enkelt i min värld. Men vi låter ts själv avgöra . det blir en låååååång tråd annars om etanolen och dess problem.
Körde Saab 9-5 i åtta år på etanol i olika blandningar, beroende på vad som var billigast, mest lättillgängligt m.m.
Hade inga som helst etanolrelaterade problem med den bilen. Iofs var jag strikt med att byta olja och oljefilter i intervaller om 1000-1500 mil, och noggrann med tändstiften (Saabar är petiga med stift), men inga konstigheter i övrigt. Trimmad var den också.
Om, jag menar verkligen om, Volvos motorer har problem med etanol beror det inte på bränslet. Etanol kan fungera fantastiskt bra som bränsle, men Fords och Renaults etanol/flexfuelmotorer är skit, vilket beror på dålig ingenjörskonst.
av jpennerb
Du ska inte alls vara rädd och köpa dig en FT, vare sig om du tänkt att köra med etanol eller bensin. Nackdelen är som sagt mellanservice med ett oljebyte och filter var 1500mil. Kör du under 1500mil/år? För annars ska även en 2.5T eller D5 in på en mellanservice, dessa har service 1år/3000mil vilket som inträffar först. Fördelen är lägre skatt, tror jag betalar 1800kr med automat, alltså lite mer jämfört med en manuell. Kör du mycket så kan det vara riktigt frustrerande att köra med etanol och ha en snittförbrukning på 1,6l/mil vilket innebär täta besök på macken så räckvidden på max 40mil får man räkna med :roll:

Vår 2.5FT har vi strax kört 5år och 6000mil utan några som helst problem, har bytt batteri, bromsklossar, ordnarie service, 4st vinterdäck, 2st sommardäck och några torkare, det kallar jag billigt ägande. Vi har kört i stort sett bara etanol med några få undantag. Men vid skifte av bränsle har jag kört slut på tanken och efter kört en längre sträcka för att motorn ska adaptera sig. Den startar alltid, fast det är kallt, och går silkeslent(jämfört med dieselmotor). Kan tillägga att vi har misshandlat vår bil rejält med många många korta körningar mellan dagis, skolor och affärer. Många av dessa är kallstarter så därför byttes orginalbatteriet i höstas för att vara på säkra sidan.

En till fördel är att motorn uppskattar en optimering och ger just med etanol extra kräm under huven och gör att motorn går från trött och sävlig utan att vilja varva till att bli riktigt rivig vid fullgas.
av Mwi
Beroende på din årliga körsträcka så kan 2.5FT vara intressant för serviceintervallen på bägge motorerna är 3000 mil eller 1 år, fast på 2.5FT tillkommer ett oljebyte vid 1500 mil, så i mitt fall som kör 1000 mil/år med min bil så blir det varannat år ett oljebyte och varannat år en större service och bilen är fullservad enligt plan. Kör du en 2.5FT helt på bensin så är det i praktiken en 2.5T frånsett oljebytet, men om du kan tänka dig 2.5FT så får du ett betydligt större utbud att välja på då de flesta nya bilar säljs som tjänstebil och en gång i tiden var förmånsvärdet mycket lägre på etanolbilar jämfört med en bensinbil så 2.5T är ganska ovanlig. Själv har jag kört ca 8000 mil med min och alltid tankat etanol när det har funnits tillgängligt och aldrig haft problem, sedan är ju bägge motorerna ganska törstiga själv kör jag mycket stadskörning och det snittar över 2 liter/mil nu på vintern med E75. Om du köper till Polestar så får 258 Hp på E85 men bara 245 Hp på BF98 och BF95 rekommenderas inte längre.
När det gäller varvtalet så visar min hastighetsmätare 170 km/h vid 3000 varv, så utväxlingen skiljer sig lite från 2.0F :wink:
av Rådlös
Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas. Se detta med service för vad det är. Servicen på en 2,5 Fx är som vilken annan bil som helst. Oberoende av bränsle, var 3000 mil. Då går man igenom bilen på bestämda punkter och i säkerhetsavseende. Precis som vilken annan bil som helst. Man byter olja och filter också.
Men däremellan, var 1500 mil byter man olja och filter. Vill man kalla det service så OK! Men det är inte mycket till service. Naturligtvis kan man få något annat fel eller oklarhet fixad eller kontrollerad om det behövs, men det finns inga föreskrifter om det. Bara olje- och filterbyte.
Orsaken till den tätare intervallen på oljebyte beror i huvudsak på två skäl. Etanol och motorolja blandar sig inte så gärna. Den etanol som läcker förbi kolvringarna hamnar ju i oljan. Där flyter den omkring som "öar eller bubblor". Och så vill man ju inte ha det. Det går dock att motverka detta i viss mån. Kör en rejäl tur så att motorn blir ordentligt genomvarm och lite till. Då avdunstar etanolen ur oljan. Sedan kan man ju näsvist säga att undvik kallstarter och kortkörningar. Men det är omöjligt för flera av oss.
Det andra skälet är att etanol är ett bra rengöringsmedel. Det löser upp sot och koksbildningar på ett sätt som bensin inte klarar av. Detta hamnar ju också i oljan till slut. Därför byter man oljan i tätare intervaller.
Nu har jag en V70 2.0F -08. Där gäller ännu kortare intervaller. Service var 2000 mil och filter- och oljebyte var 1000 mil. Men jag kan leva med det. Bilen har gått över 12000 mil tämligen bekymmersfritt. Med så täta oljebyten borde jag kunna få ut några extra mil. Och jag kör så måttligt att dessa oljebyten eller servicear infaller lägligt på hösten varje år. Jag kör alltid på E85. Har aldrig tankat något annat i den bilen.
Sedan lite om skatten på bilen. Dom första 5 åren var det en miljöbil och hade generöst låg skatt. Efter dom 5 åren var det ingen riktig miljöbil längre. Skatten höjdes till något mellan 1300 och 1400 kr. Jag minns inte den exakta summan just nu. Och om ni är spekulant på en sådan bil och kollar i bilregistret, så kommer ni att finna att efter 5 år är den inte längre registrerad som miljöbil. Naturligtvis får man köra på E85 ändå så mycket man vill. Men enligt Trafikverket och beslutsfattarna är det ingen miljöbil längre. :shock:
Sedan några ord om motorvärmare. Alla Volvos E85-bilar har elektrisk motorvärmare fabriksmonterad som standard. Det är samma värmare som ingår i Volvos (Calix) utbud och den är fullt utbyggbar med övriga avsedda tillbehör. Om ni är spekulant på en E85-bil, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon som tycker att "den är bra att ha!"
Det här kommer jag på nu att det är en skillnad på 2.5T och 2.5FT. 2.5FT har fabriksmonterad motorvärmare. Det är ingen självklarhet i en 2.5T. :) Frågan finns högre upp i tråden.
av volvov702002
mycket matnyttig information gott folk.

som sagt min tanke va bara att köra på bensin och pga att ft är miljobil så utnjyttjar jag såklart den lägre skatten då det verkar vara stortsett samma bil som en 2.5t
kollat på en 09 automat och där är skatten 1174 kr så förmodar att det inte kommer att ändras då den är hyffsat gammal numera. ?

annan service fråga, hört att ventilerna måste in kontrolleras på en ft ?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
volvov702002 skrev:mycket matnyttig information gott folk.

som sagt min tanke va bara att köra på bensin och pga att ft är miljobil så utnjyttjar jag såklart den lägre skatten då det verkar vara stortsett samma bil som en 2.5t
kollat på en 09 automat och där är skatten 1174 kr så förmodar att det inte kommer att ändras då den är hyffsat gammal numera. ?

annan service fråga, hört att ventilerna måste in kontrolleras på en ft ?
Nej Volvo gör ingen ventiljustering längre.
Man gjorde det innan, men det är bortplockat ur serviceplanen.
Förutom på polis och taxibilar.

2.5FT som såldes efter juni 2009 (MY10) fick 231hk istället för 200hk original. Plus 40nm extra.
Användarvisningsbild
av snepo
Konstigt att efter fem år är det ingen miljöbil längre. Gäller det alla miljöbilar? Att efter fem år är de inte miljöbilar längre. Konstiga regler. Nu verkar ju inte skatten så blodig,men ändå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]