Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bild

Den runda dosan som det sitter en liten slang på dom går till locket på luftburken? Råkade komma åt den lite lätt och då gick själva piggen man sätter slangen på av.
Dosan är en vakuumklocka med arm som flyttar ett spjäll i Tröret mellan förvärmd insugsluft via silverfärgade slangen från avgasgrenröret, eller direkt ifrån fronten på bilen.
Detta är termostatstyrt av den lilla grejen på luftfilterlocket med två små slangar i plast.

Inget pajar av att köra utan detta.
Kanske märks lite en väldigt kall dag.....
Som sagt:
Har du kört 72mil städad landsvägskörning på landsbyggd på 1lit/mil har den dragit väldigt mycket.
Har du kört 72mil blandad körning med övervägande någorlunda städad landsvägsfart på 1lit/mil låter det lite mycket, men kanske körstilrelaterat.
Har du kört 72 mil i storstadsområde motorväg, blandat med förorter, på 1lit/mil låter det ganska normalt.
Har du kört 72mil i hysterisk pendlingstrafik i storstadsområde på 1lit/mil, låter det snålt.
Har du kört 72mil enbart stadskörning i storstad på 1lit/mil är du kung i eco-driving!

Men det skulle kunna avsaknaden av denna förvärmning kunna påverka bränsleförbrukningen? Svar ja!
Men inte kopiöst.
Suttung skrev:Får försöka tejpa fast slangen på något vis och testat. 72mil enbart landsväg, med ett stopp för mat.
Långkörning vet jag inte om det gör så stor skillnad !
Den hjälper väl motorn o bli varm fortare kallt väder
intruder1400 skrev:
Suttung skrev:Får försöka tejpa fast slangen på något vis och testat. 72mil enbart landsväg, med ett stopp för mat.
Långkörning vet jag inte om det gör så stor skillnad !
Den hjälper väl motorn o bli varm fortare kallt väder
Det är riktigt.
Skillnaden med landsvägstur om 4 mil eller 40mil är försumbar för snittförbrukningen.
Förutsatt att väg/fartförhållanden är lika.

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]