Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
Många som säger att mötande trafik blinkar. Min teori är att de inte faktiskt blir bländade, utan ser att dina lampor lyser starkt och tänker att "han måste ju ha helgjuten på", och därmed blinkar. Kan det ligga nåt i det?
av Nikita33
Hmm det skulle kunna vara så då jag har kunnat passera kanske tre fyra bilar sen blinkar den 5'e. Fler som upplever det så ? Men om inte visst vrider man upp vredet max för att få en annan symbol i panelen och sen för man spaken framåt för att dra igång det..eller skall man inte föra spaken framåt?
Användarvisningsbild
av fjohan82
barcusmrandt skrev:Många som säger att mötande trafik blinkar. Min teori är att de inte faktiskt blir bländade, utan ser att dina lampor lyser starkt och tänker att "han måste ju ha helgjuten på", och därmed blinkar. Kan det ligga nåt i det?
Absolut. Många glor ju rakt in i mötande bilars strålkastare av någon underlig anledning...
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag blinkar ju mot mötande om det bländar mig, sedan bryr jag mig ju inte om det är feljusterade halvljus eller helljus de har på...

Med det sagt tycker jag inte att volvo har varit högt representerade. Det finns nån hyundai med xenon som bländar på dagen
av Gorban
Nikita33 skrev:Skulle vara så bra om någon kunde förklara exakt hur man använder den automatiska avbländningen på s90/v90. Jag har den värsta konfigurationen av lampor och på vänstra spaken kan jag ställa in aut. Tyvärr när jag testat så får jag ofta blink dvs jag tror inte jag fått det att lira.. Solklart gör jag fel...hur ska man göra step by step om någon orkar :-)
Det finns en inställning i Sensus där du kan ställa in hur snabbt bilen ska blända av. Den står i mellanläget från början. Välj läget snabbare istället så får du inga mötande som blinkar på dig och dessutom går den upp i fullt helljus snabbare efter möten också.
av Gorban
Nikita33 skrev:Hmm det skulle kunna vara så då jag har kunnat passera kanske tre fyra bilar sen blinkar den 5'e. Fler som upplever det så ? Men om inte visst vrider man upp vredet max för att få en annan symbol i panelen och sen för man spaken framåt för att dra igång det..eller skall man inte föra spaken framåt?
Du vrider spaken uppåt så mycket det går för att dra igång helljuset. Du ska inte trycka spaken framåt. Automatiken fungerar direkt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
frasse4 skrev:Jag blinkar ju mot mötande om det bländar mig, sedan bryr jag mig ju inte om det är feljusterade halvljus eller helljus de har på...

Med det sagt tycker jag inte att volvo har varit högt representerade. Det finns nån hyundai med xenon som bländar på dagen
Dito. Både på att jag blinkar om jag blir bländad och att vissa bilar är extremt överrepresenterade.

Sen finns det rätt gott om bilar där jag brukar tänka något i stil med "där är nog helljuset på men det syntes inte mycket"..
Användarvisningsbild
av bjornw
Har hämtat ut vår nya CC nu och hunnit köra lite i mörkret.

Tycker nog att det var mer och längre ljus på gamla XC60n. Det är trevligare färg på LED ljuset och det är bättre riktat men mindre ljus är det allt. Det funkar bra ändå men gubbe som man är skulle det sitta fint med mer ljus.

På andra bilen har vi en sån här:
http://www.xenonkungen.com/se/ljusrampe ... r-d22.html

Den är fler gånger bättre på både långt och kort avstånd. Hoppas hitta en lösning på inkoppling som gör att den bara används när man slår på helljuset manuellt (drar/trycker på spaken) och det automatiska inte tänder den. Får se vad teknikern kan skaka fram för lösning.
av barcusmrandt
Vart har du tänkt att montera en sån i så fall? Kan man gömma den bakom grillen? håll oss uppdaterade på om du hittar nån teknisk lösning. Jag kunde nog också tänka mig nåt liknande. Alternativt att montera nånting mindre där dimljusen normalt sitter - för t8 levereras inte med dimljus...
Användarvisningsbild
av bjornw
Verkstan monterar ramper under nr-plåten, ska få se ett montage nästa veckan på en demobil.

De kopplar de så att de tänds i med automatikens högsta läge (finns visst 8 lägen) och de menade att det inte skulle ge några problem med bländning.
Glömde fråga om det blir en knapp någonstans för att slå av den, men ska som sagt få se till veckan.

De rekommenderade en VisionX ramp för 6 papp. Dyrt som attans, någon som vet om de håller vad de lovar i form av ljusbild och räckvidd?

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]