Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Har lagt märke till en sak när jag kör på E4 norrgående i höjd med Pampas Marina, postenhuset etc. (Stockholm) där vägen delar sig, och man kan köra av mot Solna eller fortsätta på E4. I högerkurvan där så griper kollisionvarningssystemet in, med rödblink i vindrutan och ljudsignal. Det sker varje gång jag passerar där, och det är samma sak för en vän när han passerar samma plats i sin V70 -16. Jag har för mig att jag läst en tråd om detta tidigare, men kunde inte hitta den.

Är det någon annan som passerat den här punkten och reflekterat över samma sak?
av esonesson
Jag har börjat åka genom söder istället för Essingeleden, men den har gnällt på liknande ställe när vägen svänger på Essingeleden och man ligger i vänsterfilen... väntar på att den rycker in och tvärnitar någon dag bara Min sambo har sagt att den levt lite rövare någon gång när hon kört också. Men så länge den inte gör annat än varna är det väl lugnt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Japp. Händer mig också varje gång jag kör där. Jag tror det är en kombination av faktorer.

Ligger man till höger känner den av bilen i vänster körfält, som då hamnar ganska nära snett framför i förhållande till farten i den kurvan.
Ligger man till vänster tror jag att den känner av vägräcket...
av Uljung
Åker där dagligen och detta händer mig också varenda gång. En ganska otrevlig upplevelse varje gång :( Det är tom så att de gånger jag haft adaptiva farthållaren på så börjar den nita, vilket får klassas som i princip trafikfarligt. Numer ser jag till att den är frånslagen och då får man bara varning. Antar att det inte är något man kan göra åt det mer än slå ifrån hela systemet, vilket ju inte är ett bra alternativ. Man får väl leva med denna känslighet, som kan rädda en i annat läge.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Vad har ni för inställning för varningen? Man kan ju ställa den att vara mindre känslig.. Jag har åkt där flera gånger men inte fått någon varning..
av andersuw
Jag har nog bara kört den sträckan en gång hittills med min V70 -15. Det var nu för någon månad sedan och jag fick ingen varning av något slag.
Men jag vet på grundval av andra erfarenheter att systemet kan luras av skarpa kurvor. Var i Italien i somras och där hände det flera gånger att jag fick falsklarm på byvägar när det stod bilar parkerade i ytterkant av en kurva trots att de var helt utanför vägen. Systemet såg att jag var på väg rakt mot den parkerade bilen i vad det tyckte var för hög fart utan att inse att jag avsåg att följa vägen och således svänga innan jag var framme.

Tillägggas kan att jag kör med längsta möjliga varningsavstånd vilket förstås innebär ovanligt hög risk för falsklarm.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Rådlös skrev:Det här borde ju påtalas till dels Volvo, men också till Trafikverket/Gatukontoret eller motsvarande aktuell myndighet.
Det är Trafikverket som är väghållare för Essingeleden och de flesta av dess av/påfarter.
Att få till någon förändring av vägen ser jag som obefintlig.
av intruder1400
Hehe exakt varför jag hatar dessa hjälpsystem !
Har en lastbil som tvärnita efter Tingstatunneln o den upplevelsen vill jag aldrig vara med om !
Svag höger o låg inget på vägen :twisted: :twisted:
av andersuw
Ja det här med kollisionsvarning och autobroms är förstås en fara för trafiksäkerheten snarare än tvärtom. ;-) ;-) Självfallet borde vi alla lita på dig istället för på Folksams trafiksäkerhetsforskare eller Euro NCAP:

https://www.folksam.se/tester-och-goda- ... ilsakerhet

http://www.euroncap.com/en/vehicle-safe ... /aeb-city/

http://www.euroncap.com/en/vehicle-safe ... nterurban/
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]