Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av srkn
Alla nya volvomodeller ser nästan likadana ut.
Senast redigerad av 1 srkn, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
Beror ju på motoralternativ, utrustningsnivå och övrig tillvalsutrustning. Prisspannet blir därmed ganska stort, så din fråga är omöjlig att svara på.
av Icebear
Om jag skulle gissa så tror att man landar mellan 6500-7500 per mån beroende på vilken model och motor man väljer.
av Primus
Primus skrev:Mycket bra! Jag tycker den ser både läcker och "aggressiv" ut. Den enda randanmärkning jag har är bakre/tredje fönstret. Lite japanskt över den. Sedan finns det en sak jag inte fattar. Grillen är ju bilvärdens häftigast just nu, om det är stående ribbor. Men vissa bilar har en utslätad med rutor.. :evil: . Vad är det för larv? Någon som vet vilka modeller som har vilken grill? JAg brukar fnysa åt dem som stylar sina bilar. Ger lite tärningar i backspegel-varning. Men, om jag hamnar med en modell med rutig grill skulle jag buta till en med ribbor.

För mig som just börjat surra runt en V90 skedde en växling direkt. En XC60 vill jag ha. Mitt leasingavtal går ut i december så det känns perfekt.
Inser till min förtvivlan att det verkar vara R-Design som har rutmönstret i grillen. Hur tänkte man då? Eller tycker ni andra att rutorna är okey? Jag tycker det plockar ned hela intrycket.

Jag tyckte jag läste någonstans att T( bara kommer finnas som R-Design initialt. Nu ska jag ju försöka tajma in december så då borde ju incription finnas. Eller? Fråga 2. Är det bara designskillnad på Inscription och R-Design? Kanske för tidigt att besvara.
av KrilleW
Icebear skrev:Om jag skulle gissa så tror att man landar mellan 6500-7500 per mån beroende på vilken model och motor man väljer.
Ja, billigaste alternativet T5 Momentum, som kostar 422,900kr skulle jag tippa på hamnar runt 6000kr i månaden utan tillval. Då tillkommer även kostnader för försäkring, service och vinterhjul på det.
av KrilleW
Primus skrev: Inser till min förtvivlan att det verkar vara R-Design som har rutmönstret i grillen. Hur tänkte man då? Eller tycker ni andra att rutorna är okey? Jag tycker det plockar ned hela intrycket.

Jag tyckte jag läste någonstans att T( bara kommer finnas som R-Design initialt. Nu ska jag ju försöka tajma in december så då borde ju incription finnas. Eller? Fråga 2. Är det bara designskillnad på Inscription och R-Design? Kanske för tidigt att besvara.
Jag tycker R-design har en betydligt snyggare grill än den andra.
Antar uppläget gällande utrustning kommer vara samma som med V90/XC90 mellan Inscription och R-design. Kolla i Bygg din Volvo så får du en bra fingervisning om vilken utrustning som är standard i alternativen.
Användarvisningsbild
av MartinS
V9097 skrev: Nya XC60 D4 AWD Momentum aut. 435.900. (pris enligt SvD) och då ingår ej pilot assist
Gamla XC60 D4 AWD Momentum aut. 366.000 (pris från konfiguratorn på smartphone)
V90 D4 AWD Momentum aut 402.900:- och då ingår Pilot assist.(pris från konfiguratorn på smartphone)
V90 Cross Country Plus-paket aut 422.900:- inklusive pilot assist (pris från konfiguratorn på smartphone)

Jag är rädd att Volvo håller på att prisa bort sig med nya XC60, eller så ingår mer utrustning.
Nya XC60 T6 AWD Inscription 531.900kr enligt Teknikens Värld
Gamla XC60 T6 AWD Summum för 9(!)år sedan. 470.900kr (Bild)

Det är en höjning på 60kkr, vilket man kanske kan tycka är ok med tanke på hur många år som gått och att Driver support lär ingå vilket kostade 15000kr extra på förra XC60'n vid introduktionen.

Det som däremot dragit iväg är ju alla kryss man vill göra i tillvalslistan. Metallic för 7100kr vilket det kostade för 9 år sedan lär man inte komma i närheten av på nya XC60 tror jag. Premium Sound med sub kostar 23100, och lär väl kosta 30000kr i den nya. Procentuellt sett kostar de nya kryssen bra mycket mer än de gamla...
av KrilleW
Spoiler »
Det som för 9 år sedan hette teknikpaketet för 6900kr är standard idag med, likaså elmanövrad baklucka för 5100kr och Bluetooth som kostar 3200kr m.m. Prisskillnaden blir alltså ännu mindre.

Samtidigt är det fler tillval som är betydligt billigare nu än för 9 år sedan. VOC+p-värmare t.ex. Kostar idag i paket 13900kr. 9 år sedan 19700kr. Parkeringssensorer fram och bak är ett par tusenlappar billigare idag. Navigation kostar 6900kr idag jämfört med 19900kr då. Backkameran kostar idag 4900kr. Då kostade den 7900kr, och krävde dessutom tillvalet RTI för 19900kr. etc. etc. Jag skulle tippa på att Metallic kommer kostar 9900kr. Jag tror inte det är tillvalen som är dyrare i sig idag, det är snarare tvärtom då tekniken gått framåt de senaste åren och blivit billigare. Däremot så finns det ju betydligt mer saker att välja på idag, och tyvärr så vill man ju ha det mesta av det.

Vad gäller PS så tror jag inte det kommer kosta 30000 på XC60 eftersom den har ett mindre system än 90-serien. Skulle tippa på runt 25000 däremot.
av MTH
Tycker bilen som helhet är snygg, gillar inte bakdelen som är alldeles för kort och avhuggen i proportion till fronten. Inbuktningarna på sidan ser ut som att bilen är färdigkrockad från fabrik, urk. Men trevligt att se en ny röd färg, Fusion Red, hoppas att den kommer till 90-serien också.

Lite undrande kring vikten på bilen. Enligt Volvos faktablad så väger den från 2081 kg: http://teknikensvarld.se/wp-content/upl ... h-spec.pdf. Närmaste rivalerna Q5 och GLC väger enligt EU-standard 1845 respektive 1735 kg. Vad är det hos XC60 som väger hela 2-300 kg extra? Och är det därför som XC60 T8 både har lägre toppfart och långsammare acceleration än GLC 43 AMG med 40 hästkrafter mindre? Frågorna hopar sig :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja det finns ju en hel del saker som blivit billigare också, helt riktigt.

I slutändan är det nog ungefär samma pris kanske. Min Xc60 listade 620kkr för 9år sedan, och det får man ju en hyffsad för idag också. Så med KPI i åtanke är den nya kanske billigare till och med.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 40

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]