Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ricke77
Hej!
Är i bilbytartagen och har lite funderingar kring V70.
Mina krav på bilen är bl.a: Diesel med dieselvärmare, dragkrok, blåtandsuppkoppling, automatlåda.

Jag har siktat in mig på 2014 då en betydlig facelift kom. Det jag velar mellan är D3 eller D4? Är D3:an för slö? Jag är inte ute efter någon racer men vill ju självklart ha lite styrka när man drar släp ibland. Sen är det då det här med milen. Finns där något att vara orolig över på dessa motorer då de har mellan 15-20000 mil på mätaren? Finns ju från 140.000 och uppåt...

Vad säger Ni med erfarenheten om dessa spisar?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska du ha fram- eller fyrhjulsdrivet? Notera att max bruttovikt för släp med D3-motor är (idag förhållandevis låga) 1600 kg. Det krävs D4 eller D5 för att nå 1800-2000 kg, och XC70 för att komma till 2100 kg. Klenaste D3 är inget som jag hoppat jämfota över som dragbil, men jag har ju sett till att skämma bort mig lite där, så det ska man kanske inte ta så hårt på.

Bland D3 och D4 det året fanns fyr- och femcylindrigt med effekter på 136, 163 och 181 hästkrafter. Så det är lite svårt att ange något generellt för motorerna. Än så länge har jag 21000 mil utan något motorrelaterat haveri på min D5.
Användarvisningsbild
av Ricke77
Jag har inget större behov av 4-hjulsdrift sen dricker de en deciliter mer så framhjulsdrift är det jag tittar efter såvida man inte hittar någon till ett riktigt bra pris. Vad kostar det kamremsbyte på dessa?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av dfagersten
Hej

Jag vill påstå att du gör rätt i att välja D4. Min far kör en XC70 AWD 2014 D4 181hk automat, vår egen XC70 D5 205hk AWD automat 2010 ylar ifrån hans D4 som ingenting. Frugan körde vår bil och jag min fars bil, jag hade inte en suck, självklart erkände jag inte detta utan sa att jag inte ville köra så vårdslöst som hon :D :D

Så en D3 på 150 hk är nog risk att du snabbt tröttnar på. Sen finns ju alltid Polstar som gör underverk med bilarna :)

För andrahandsvärdet bör också D4 stå sig bättre än D3 (D4 får väl anses som normalmotorn i både V70, V60 och XC70) Medans D3 lite blir som en budgetvariant. I den lättare tvåhjulsdrivna V70 så är jag övertygad om att D4 känns helt okej.

Vad jag annars kan varmt rek är V70 T4 med nya 190 hk, den är pigg, drar mindre än min XC70 D5, dessutom lägre skatt. Enda negativa är väl att den saknar en cylinder men det är ju åt de hållet som det går idag.

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &a[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Finns inga balansaxlar på D3 VEA i V40.

Trasig pump? Rapsolja?

Nu så! Värmepaketet är äntli[…]