Moderator: Moderatorer

Det heter kallavfettning och är alltså inte kall avfettning... inget med temperatur att göra. ;)

Ställer man den alkaliska avfettningen i kyla så blir den kall avfettning.. alltså kall alkalisk avfettning men inte kallavfettning.

Mvh
Språkpolisen

;)
@alla :D
Ja, med handtvätt kommer man långt. Vi får väl se hur det går, då det är en förmånsbil så tänker jag inte betala
en lackförsegling på den då den åker in i maskineriet igen om 3 år och leasingförtaget har sagt att normalt slitage
är okej de hade inga problem med borstvätt, utan där är det mer jag som säger "njea". Vi får se.

Vad det gäller bostarna som finns på högtrycksplatserna så är de är ett NONO =)
som sagt, de kan se jättefina ut, men folk har de i hjulhusen och under bilen m.m
jimlindeborg skrev:fjohan82: Den där såg ju oerhört smidig ut, frågan är ju hur min lokala OK handlare ställer sig till att handla in en sån där :P
Ja det är den lilla detaljen :roll:
De fungerar riktigt bra, man slipper ha med knäunderlägg och krypa på hallgolvet för att kunna spola under bilen vintertid.
jimlindeborg skrev:Sverige2: Varm avfettning har jag aldrig hört talas om faktiskt, men skillnaden mellan kall och alkalisk är att kall avfettningen tar bort tjära, asfalt etc. Detta lägger jag högst upp till handtagen för att slippa att det ska rinna ner i dörren och lösa upp rostskyddet.

Alkalisk avfettning löser upp vägsalt, trafiklim etc. Den ska blandas ut rätt rejält, jag brukar blanda mellan 5-7%. Denna lägger jag över hela bilen. Funkar perfekt om man bara vill spola av bilen så blir den ren utav det.

fjohan82: Den där såg ju oerhört smidig ut, frågan är ju hur min lokala OK handlare ställer sig till att handla in en sån där :P
Ah, tack! Skulle bara jävlas lite egentligen men fick ju lärt mig lite på köpet! Bild Bild
joel80 skrev:Det heter kallavfettning och är alltså inte kall avfettning... inget med temperatur att göra. ;)

Ställer man den alkaliska avfettningen i kyla så blir den kall avfettning.. alltså kall alkalisk avfettning men inte kallavfettning.

Mvh
Språkpolisen

;)
Haha, kul att skämtet inte gick alla förbi! Bild

Skickat från min OnePlus 3
2.000mil passerades igår :oops:

Bild

Blev även bärgare till Volvo verkstad pga att jag körde på något som såg ut som delar av en bromsskiva på vägen.
Resultatet blev två trasiga däck och en skadad fälg, däck och fälg skall vara beställt och komma imorrn.
Under blev det en v60cc hyrbil...
Bild
Bild
Vad har ni gjort för er Volvo idag var frågan

Svaret: Satt ett stenskott i rutan.... :cry:
Då det är en förmånsbil ringde jag upp leasingföretaget som äger bilen och frågade hur jag går till väga.
Körde upp på motorvägen tillsammans med en lästbil på påfarten. Höll bra avstånd och vi ökade
hastighet ungefär lika fort, han gick ut i högerfil och jag blinkade vidare för att gå ut i vänster och köra om.
Hann typ knappt komma in i vänsterfil innan jag ser en sten lobat från lastbilen som landar på rutan.
ÅKte till in carglas, men de kollade på skadorna (4 små märken i rutan) och sa att det går inte att laga
då det inte är stenskott utan mer märken i ytskicket på vindrutan. Skulle de laga det skulle troligen lagningen
synas mer än nyvarande skada och enligt dem riskerar det inte att spricka heller då det är pass ytligt.

Kollade med leasingföretaget efteråt för om de hade en annan uppfattning, men de anser att om carglas
inte anser att skadan är stor nog att åtgärda så går det på "normalt slitage", vilket inte påverkar mig när
bilen ska lämnas tilbaka om 3 år. De bad mig dock skriva en notering av händelsen och lägga med bilpapren
så kan man se historiken.

Ja, vad ska man säga. Tur i oturen? Hade ju fått betala 2000kr för rutan om den behövde bytas eller
400kr (100kr per märke) om det gick att laga och hade ju blivit mindre glad om de reparerat och sedan
hade det sett värre ut än från början. Kan ju förstå det om det är ett redigt stenskott där en reperation
faktiskt "fixar" det lite och man slipper sprickor.

Jaja, det var första skadan på bilen, nu är det väl bara downhill härdanefter =)
Lika bra att köra borsttvätt med nu (Se gamla mina inlägg i denna tråden =) )
Användarvisningsbild
av C.W.
såg en medelålders man tvätta bilen med vindrutetvättskrapan på serviceplatsen. :roll:
Sa ju till men fick bara en blank blick tillbaka.
Har nu alltid med egen svamp och fönsterskrapa för såna tillfällen.
C.W. skrev:såg en medelålders man tvätta bilen med vindrutetvättskrapan på serviceplatsen. :roll:
Det har jag sett många gånger. Jag studerar alltid den där skrapan och vattnet noga först de få gånger jag använder den.
SBergdahl skrev:
C.W. skrev:såg en medelålders man tvätta bilen med vindrutetvättskrapan på serviceplatsen. :roll:
Det har jag sett många gånger. Jag studerar alltid den där skrapan och vattnet noga först de få gånger jag använder den.
Jag spolar alltid av den noga, noga innan jag använder den på framförallt de främre strålkastarna.

Vad har jag gjort för bilen idag då?
Jo, jag har bokat in en handtvätt till imorgon eftermiddag.
När jag skulle köra hem idag så hade de något underhåll av sprinklern i garaget. Detta hade resulterat i att bilen, som tvättades i söndags, nu ser ut som f*n. Något grus/sandliknande nedfall över hela bilen. :-(O) Man vet ju aldrig vad sån sörja kan innehålla...

Tvätten bekostas av Q-park som var väldigt trevliga och tillmötesgående :-)-)
Snubben från BST (BrandSkyddsTeamet) som jobbade med sprinklen var raka motsatsen. :-(O) Sur och tvär när jag frågade om det kanske var hans jobb som hade orsakat detta.
Återstår att se om övriga drabbade (20-30 bilar) också kommer kräva ersättning.
  • 1
  • 709
  • 710
  • 711
  • 712
  • 713
  • 1912
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]