Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
Vilka däcktryck kör ni med på Volvos originalfälgar och medföljande däck.
Tänkte på 18, 19, 20 och 21 tum.

Skickat från min Iphone
av AndS
Tror den här frågan förekommit så länge forumet funnits, med diverse relevanta eller hemmagissade värden.
Så länge det är en dimension som finns specificerad i storlek i Volvos anvisningar så kör man på det och att man använder kvalitetsdäck.
Om du anger specifika dimensioner som inte finns angivna finns det säkert andra svar, men även diverse budgetdäck kan kräva andra däckstryck utifrån dess konstruktion. Det som gäller med andra dimensioner och fälgar som inte har Volvos standardvärde, speciellt hur fälgarna breddar, är att man måste ha koll på hjulinställningarna. Många tolkar det är däckstrycket som avgör t.ex. hur däcken slits men det kan vara felinställd framvagn och även krävas fyrhjulsinställning då man ändrar förutsättningar.
Användarvisningsbild
av Spid3r
SundanceKid skrev:Vilka däcktryck kör ni med på Volvos originalfälgar och medföljande däck.
Tänkte på 18, 19, 20 och 21 tum.

Skickat från min Iphone
Brukar ha 2.9 på mina 20" (sommar) och 2.7 på mina 18" (vinter).
av SundanceKid
Ok men det räcker alltså med så lite i dessa. Jag har alltid kört över 3.0 i både 16tum och 17tum. Hade 19tum för 15 år sedan då hade jag 3.5 i ungefär.

Skickat från min Iphone
av DonutTony
Jag ligger på 2,7 bar både på 21" sommardäck och 19" Vinterdäck.
När jag fick mina sommardäck monterade första gången trodde jag nästan att något hade blivit fel, ljudnivån från däcken var enormt högt :shock: . Kontrollerade då däckstrycket och det låg då strax över 3 bar.
Efter att jag sänkte ner det till vad Volvo rekommenderar (2,7bar) som Max last /Eco tryck så hamnade ljudnivån på en acceptabel nivå för sommardäcken.
Pratade med min servicetekniker och han sa att dom hade fått utskick att gå ned till 2,4 bar på alla XC90 pga. klagomål på hög ljudnivån från däcken.
Har själv inte provat med 2,4 bar, inbillar mig att däcken slits fortare då? Men det kanske någon här vet om det är så?

Här är godkända lufttryck för XC90:
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 514b765838

Sen har jag upplevt att V90'n är tystare, särskilt däckljud. Dock så har jag inte provat någon med 20" eller 21" så jag vet inte hur väl den fungerar med större hjul.
Användarvisningsbild
av thread
Tabellen är väldigt omfattande men saknar de nya modellerna av S/V90 tyvärr :/
Användarvisningsbild
av thread
barcusmrandt skrev:Är det inte däcktrycksövervakare i 90-serien? Trodde det var det...
Det är väl lag på TPMS på alla nya bilar efter typ hösten 2014 i Sverige? Frågan är hur snävt systemet rapporterar varningar? Man behöver ju dessutom kalibrera systemet med någon sorts normaltryck efter hjul/däckbyte...
av AndS
barcusmrandt skrev:Är det inte däcktrycksövervakare i 90-serien? Trodde det var det...
Har inte testat men gissar att det kalibrerar mot det tryck som finns i däcken när du gör kalibreringen, inte mot något referensvärde.
Sedan håller jag fast vid att alla dessa 0,5 bar högre värden som man trycker i däcken bara försämrar när det gäller standarddimensioner och vår normala körning på väg utifrån komfort och väghållning. Tillverkarna hittar inte på värden som inte passar bilen.

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]