Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bumsen
[quote="stuffs"]Jag har en 2012a med det första sensussystemet, och jag har detta menysystem som andersuw talar om. Det är bara hålla inne EXITknappen på ratten så kommer man dit. Där kan man välja mellan alla olika lägen, NAV, TELE, MEDIA, inställningar osv..

Sådär nu fick jag "ihop det" med rattens knappar. Funkar som beskrivet. Har missat detta i instruktionsboken.
Men........jag fortsätter med mittkonsollen. Det blev ju en hiskeligt massa tryckningar på rattknapparna innan uppringningssignalen hördes i högtalaren. Tack för hjälpen :D
[Knapp för röstkommando] "Telefon ring kontakt" [Namn piip] "Lennart Hyland" [Ringer Lennart Hyland mobil] beep... beep... beep... [Hej, det är Lennarts telefonsvarare. Han kan inte svara just nu]

Det är det enklaste sättet att ringa någon på, om man inte har lagt in dem som kortnummer.
apersson850 skrev:Man kan göra nästan allt, utom panorera i kartbilden.
Ja och just det är lite irriterande. Inte för att jag har behovet särskilt ofta men det känns inte särskilt premium att försöka manövrera kartbilden med sifferknappsatsen på mittkonsolen. Trögt och skakigt går det också. Här saknar jag den fyrvägskontroll som finns på den särskilda knappsatsen till RTI-systemet i min gamla 02:a.
Jepp. Fr.o.m. 2012 när Sensus kom försvann hela det gamla RTI-systemet med egen skärm och egen knappsats. Istället är navin en integrerad del av infotainmentsystemet och använder samma skärm och knappar som telefon, radio, o.s.v. Funkar bra i det stora hela så jag tycker inte det är något nedköp från Volvos sida, i alla fall i V70 där infotainmentskärmen sitter ungefär lika högt som den gamla RTI-skärmen, bara lite närmare föraren.

Men på rattens knappsats finns ju bara en tvåvägskontroll (tumhjulet) istället för RTIns fyrvägskontroll och det gör vissa saker lite klumpigare att hantera. Främst gäller det kartpanoreringen och inmatningen av adresser där man nu måste jobba med knappsatsen på mittkonsolen eller, i det senare fallet, det så kallade skrivhjulet på infotainmentskärmen (ungefär som en gammaldags nummerskiva på en telefon som man kan köra runt på med tumhjulet för att välja tecken) och båda gör hanteringen långsammare än den gamla fyrvägskontrollen.

Dessbättre funkar röststyrningen acceptabelt för inmatning av adressuppgifter för det mesta. Och om "damen" är på humör kan det rentav gå fortare än det någonsin gjorde med RTI. Men någon gång kan det vara knepigt. Hon vill att man uttalar orts- och gatunamn helt korrekt på landets eget språk och lite beroende på var man befinner sig kan det ibland vara svårt att få till det precis som hon vill höra det.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]