Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfagersten
Har en XC70 2010 bilen har gått 9000 mil.
Har ett knäppande i framvagnen vid körning på ojämnheter, mycket tydligt på grusväg (klapprar)
Bilen är nybes utan anmärkning, bad dem kolla extra noga.
Bilia eller den lokala verkstaden hittar inte heller felet.
Jag har bara en tanke kvar som det kan vara. Uppe i stötdämpartornet vf, fjäderbenslagring eller liknande.

Någon som har tips? Säljer snart bilen för att slippa höra oljudet som förstör hela känslan med en komfortbil som en XC70 :(

Tacksam för tips :)ml
av Schmoyoho
Klapprande eller knäppande är väl frågan. Klapprande får mig att tänka på missljud som i min erfarenhet berott på olika komponenter som varit lösa. En bekants skoda hade en huvpinne och ett batterilock som avlöste varandra i olika hastigheter och vid olika körning gav just klapprande ljud.

Är det just ojämnt underlag typ grusvägar som får det att låta eller kan ett fartgupp eller annat som ger lite fjädringsväg också ge knäppandet? Om något är löst krävs det nog det förstnämnda.
av Rosemax
Hade problem med klonkande i förra bilen (XC70 -08) och det visade sig bero på en sten som fastnat någonstans kring stötdämparen. Kanske kan vara värt att kolla.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tror faktiskt det kan vara lagret, har gjort rent fjäderskålen flera gånger. I helgen lossade jag de tre skruvarna som håller fjäderbenet, stötdämparskruven i topp och ruskade i fjäderbenet och drog åt igen. Får se om det blir någon skillnad när jag provkör. Upplever att ljudet försvinner för ett kort tag om man lyft bilen på billyften vilket ju gör att när den körs från verkstan finns inte ljudet där.

Låter både på grusväg och vid vägbulor fast vid vägbulor smäller det bara till en gång för varje bula inte som på grusväg där det ibland kan vara som en tvättbräda med små hålor.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]