Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wigglo
Jag hade tidigare en Saab 9-5 Aero med ca 270-280 pållar och har nu en V60 T6 AWD. Klart det är skoj med AWD från stillastående och på motorvägspåfarten men AWD är bara en leksak, så enkelt är det. Anledningen är att bilen blir bedrägligt stabil i uselt väglag, typ snöslask. Sen är det dags att bromsa och då blir det spännande.
Kan man inte vara utan annat än pga rolighetsfaktorn så lär man vara en tämligen kass förare.
Kan tillägga att jag bor lååångt ut på landet med allt vad det innebär av dåliga vägar och dåligt väglag.

Volvo har ju dessutom förstört leksaken med att antisladden inte går att koppla ur.
av KrilleW
Bara en leksak?
Jag skulle vilja se dig dra upp min båt ur vattnet med framhjulsdrift. Kraftig lutning i lösgrus.
av Göte
wigglo skrev:Jag hade tidigare en Saab 9-5 Aero med ca 270-280 pållar och har nu en V60 T6 AWD. Klart det är skoj med AWD från stillastående och på motorvägspåfarten men AWD är bara en leksak, så enkelt är det. Anledningen är att bilen blir bedrägligt stabil i uselt väglag, typ snöslask. Sen är det dags att bromsa och då blir det spännande.
Kan man inte vara utan annat än pga rolighetsfaktorn så lär man vara en tämligen kass förare.
Kan tillägga att jag bor lååångt ut på landet med allt vad det innebär av dåliga vägar och dåligt väglag.

Volvo har ju dessutom förstört leksaken med att antisladden inte går att koppla ur.
Håller med dig där såvida man inte har nytta av awd till annat än normal körning som tex dra tunga släp eller sätta i båt. Tycker min fwd gick jätte fint i ny snö/oplogad väg. Står jag rejält på gasen så accelererar den betydligt snabbare än vad jag gör vid normal körning på torr väg, problemet är inte at komma iväg utan att få stopp på det stora tunga åbäket :) Antispin systemet jobbar fint, men när det jobbar så är det också en signal om att det kan bli svårt att stanna. AWD bilar är riktigt luriga då man inte märker av halkan lika lätt.

Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.
Användarvisningsbild
av MartinS
För mig är det helt oförståeligt hur man kan tycka att awd inte gör någon skillnad.... Jag har förvisso bara kört awd på en av våra vilar i sex år, men det är ju som att köra på räls även över de värsta moddsträngarna. Det uppskattar iallafall jag...
Användarvisningsbild
av CabBO
Göte skrev:
wigglo skrev:Jag hade tidigare en Saab 9-5 Aero med ca 270-280 pållar och har nu en V60 T6 AWD. Klart det är skoj med AWD från stillastående och på motorvägspåfarten men AWD är bara en leksak, så enkelt är det. Anledningen är att bilen blir bedrägligt stabil i uselt väglag, typ snöslask. Sen är det dags att bromsa och då blir det spännande.

Håller med dig där såvida man inte har nytta av awd till annat än normal körning som tex dra tunga släp eller sätta i båt. Tycker min fwd gick jätte fint i ny snö/oplogad väg. Står jag rejält på gasen så accelererar den betydligt snabbare än vad jag gör vid normal körning på torr väg, problemet är inte at komma iväg utan att få stopp på det stora tunga åbäket :) Antispin systemet jobbar fint, men när det jobbar så är det också en signal om att det kan bli svårt att stanna. AWD bilar är riktigt luriga då man inte märker av halkan lika lätt.

Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.

Vad har du för belägg om vad andra tycker. Jag själv är helnöjd med AWD, men undrar var du får dina fakta ifrån. Du gör sådana generella analyser i dina inlägg så man undrar ju var du får allt ifrån. Du pratar om AWD och gamla motorer med gamla automater. Var får du all fakta ifrån eller gissar du bara.
av wigglo
KrilleW skrev:Bara en leksak?
Jag skulle vilja se dig dra upp min båt ur vattnet med framhjulsdrift. Kraftig lutning i lösgrus.
Får väl tillägga att jag menar för de allra flesta och för vanliga personbilar. Klart att det finns specialfall.
av wigglo
MartinS skrev:För mig är det helt oförståeligt hur man kan tycka att awd inte gör någon skillnad.... Jag har förvisso bara kört awd på en av våra vilar i sex år, men det är ju som att köra på räls även över de värsta moddsträngarna. Det uppskattar iallafall jag...
Att man märker skillnad är ju helt klart, bekvämt är det också, men med handen på hjärtat, hur använder de flesta den extra stabiliteten när det är moddigt?

Till trådskaparen: Sorry för OT... 8)
av intruder1400
(Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.)
Hur tänkte du där Göte ????
Volvo har ju alltid sålt Classic modellerna som smör ! Jaja kunden kan ju ha fel :D :D
Användarvisningsbild
av Derank
ochså var det lite dragkamp igen då.............................
av Göte
Otroligt många som köpt awd i onödan och sedan sitter med 100kg extra vikt, gammal motor och låda i tron om att det skulle vara så,extremt bra, men i själva verket snarare en besvikelse.[/quote]

Vad har du för belägg om vad andra tycker. Jag själv är helnöjd med AWD, men undrar var du får dina fakta ifrån. Du gör sådana generella analyser i dina inlägg så man undrar ju var du får allt ifrån. Du pratar om AWD och gamla motorer med gamla automater. Var får du all fakta ifrån eller gissar du bara.[/quote]

Min fakta kommer från vänner och bekanta som kör awd, en tycker till o med att han blivit pålurad detta av säljaren då han i efterhand insett att han inte använder awd och dessutom är missnöjd med 6 stegslådan. Jag var själv runt på flera bilhandlare och alla var extremt envisa med att sälja D4 awd till mig, jag påpekade att jag inte har nytta av awd och att jag bara kör 1000 mil och ofta korta sträcker som ca1 mil åt gången... men det var inga problem att köra diesel korta sträckor för många av deras kunder gjorde det. Det gör att jag misstänker att väldigt många har köpt awd pga av säljarnas ihärdiga argument för awd.

Och hur ofta har man nytta av awd som vanlig Svenson i normaltrafik, är ju knappt snö nuförtiden, har hellre en pigg o rapp bil med 8 stegslådan tio månader än att köra awd och vänta på lite snömodds race någon dag dom andra två månaderna. Så matematiken är enkel för mig iallafall då jag väljer prestanda och körglädje 10 av 12 månader.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]