Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ted68
MartinS skrev:Vill man ha omkörningsprestandanvintertid är awd långt viktigare än någon sekunds förbättring 0-100.

Ja, det är ju sjukt ofta man behöver det vintertid...
av Mwi
Har kört ganska många olika V70/XC70 och XC60 med och utan AWD och fyrhjulsdriften tar ungefär 30 Hp, för några år sedan hade vi en V70 2,4D 175 Hp och en D5 AWD 205 Hp prestandamässigt gick de ganska lika utom vid start på halt underlag. XC60 D4 AWD funkar ganska bra vid omkörningar så du behöver inte oroa dig, vid omkörning är det bara att ge fullgas och så sköter automaten resten :D
Användarvisningsbild
av sony
Ted68 skrev:
MartinS skrev:Vill man ha omkörningsprestandanvintertid är awd långt viktigare än någon sekunds förbättring 0-100.

Ja, det är ju sjukt ofta man behöver det vintertid...
Det behöver man mer än man tror. Jag hade Awd och sålde bilen för 2 veckpor sen. Idag kör jag en lönebil utan AWD och vilken skilnad det är verkligen. Det snöar i GBG just nu.
Användarvisningsbild
av sony
Ted68 skrev:Ja, ibland är det ju vinterväder här nere med. Men behovet av awd är nog överskattat ändå

Har du haft AWD själv?
av svedan
Har som du AWD med d4, 190 HK. Omkörning typ start från 70 km/h, är den väl pigg. Har alltid tyckt den varit bra (tidigare xc 70 med 180 hk) och pigg och inte saknat effekt. Sedan Polestar dvs 220 hk. En märkbar förbättring vid omkörning. Dessutom i med sportläget och den växlar snabbare. Känner mig som rena Ferrarri-nisse på småvägarna!!!
Så för mig är den perfekt. Räcker inte 220 hk, får jag väl vänta till nästa raksträcka dvs jag kommer fram 30 sek senare till Sälen...Lycka till
Användarvisningsbild
av sony
Ted68 skrev:Nä, än så länge har jag klarat mej utan.
Hur kan du säga då att den är överskattad?
Vad grundar du dit svar på?
Jag har haft både och som du kan se. Jag skulle kunna köpa bil utan AWD men skulle aldrig säga att AWD är överskattad.
av Björnr
Min första awd va en v70 från 98, har haft diverse bilar genom åren både med och utan awd, och dom ggr jag haft fwd satan vad jag har saknat awd. Jag tycker man får en annan körkänsla, men smaken är ju som baken/ delad
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]