Kimmen90 skrev:Detta gäller:
Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den
-Svenska Kennelklubben
Då jag är fullkomligt medveten om denna regel om hund i bil, så var de därför jag var ut och varmkörde bilen så denna höll en behaglig temperatur (alltså ungefär +10 grader), samt att tiden totalt summerades upp till 2 timmar, men det är såklart en smärre obevämlighet att behöva gå ut och värma upp bilen varje halvtimme. En obevämlighet som elimineras om man dessutom installerar ett extrabatteri som är kopplat till värmaren, sol tillåter värmaren att köras under den totala tiden hunden befinner sig i bilen. Med VOC, eller liknande GSM tjänst är det dessutom lätt att övervaka bilens temperatur och således helt eliminera risken att den sjunker under - 5 grader. Värmare är även perfekt när hunden arbetat i vatten så den inte behöver frysa medan bilen värms upp och hunden torkar... och ifall du undrar så är min hund med mig i alla situationer som tillåter det (alltså även på jobbet). Men vissa situationer tillåter inte detta och är det kallt så vill jag varken att min hund ska frysa eller bryta mot regeln om hund i bil :)
Men tillbaka till frågan:
Ingen som har koll på vad en installation av värmare kostar i en bensin/ethanolmotor? :)