Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40CC
Hej,

Har märkt att när jag skall ta eller ringa samtal i bilen med min Iphone 6 inkopplad så blir ljud väldigt konstigt. Det låter burkigt och väldigt luddigt.
Jag har provat med min frus Iphone 5 och den fungerar perfekt.

Någon annan som bekymmer eller som vet vad problemet är? Kan det vara Bluetooth versionen i bilen som inte är den senaste?
Skall säga det att bilen har 5" HP stereon med BT.
Användarvisningsbild
av fjohan82
V40CC skrev:Hej,

Har märkt att när jag skall ta eller ringa samtal i bilen med min Iphone 6 inkopplad så blir ljud väldigt konstigt. Det låter burkigt och väldigt luddigt.
Jag har provat med min frus Iphone 5 och den fungerar perfekt.

Någon annan som bekymmer eller som vet vad problemet är? Kan det vara Bluetooth versionen i bilen som inte är den senaste?
Skall säga det att bilen har 5" HP stereon med BT.
Jag upplever inte detta i min V60.
Kör en HTC-lur (Android) i laddhållare för tillfället (bilen har 7" och PS-ljud).
Ibland kan kvalitén svaja lite, men det beror snarare på dålig mottagning än på telefonen/bilen.
I min gamla bil (V50 -11) lät det lite lustigt nån gång ibland, men då räckte det med att lägga på och ringa upp igen.
Gissar att det kan ligga i telefonen, om det fungerar bra med andra telefoner...
av andersuw
@V40CC

Jag har en V70 -15 och en iPhone 6s och har likartade symptom vid just telefonering. Att spela musik via Bluetooth funkar däremot utmärkt.

Har haft bilen inne för felsökning på garantin och fått beskedet att det är ett känt fel som Volvo jobbar på att lösa. Vet inte exakt vilka telefoner som är berörda men skulle tippa på att det även kan gälla iPhone 6, inte bara 6s.

Mitt tips är att du tar kontakt med din Volvo ÅF, berättar vad jag sagt och ber dem kolla upp saken. Om det är samma fel finns ännu ingen lösning men du står i alla fall i kö för att få vad som behövs när Volvo har klurat ut det hela.
av V40CC
@andersuw

Ja exakt, det fungerar att spela musik, typ via spotify men ljudet vid samtal blir helskumt. Men då vet jag att det ändå är något som Volvo kikar på, tar det med verkstaden sedan. Tack!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Även jag har problem med BT hf funktionen, måste maxa ljudet för att höra motparten, ibland hjälper inte ens det.
Iphone 6S med senaste IOS installerat, tydligen något som Volvo jobbar på enligt min tekniker.
av andersuw
Ja precis. Ljudet är burkigt och volymen svajar upp och ner för att ibland nästan försvinna. Mycket svårt att höra vad motparten säger, särskilt under körning. Tydligen blir det också något knas i motpartens telefon. Hustrun säger att hon hör något som verkar vara ett annat samtal svagt i bakgrunden när hon pratar med mig per telefon om jag använder bilens hands-free. Skulle kunna vara ett annat telefonsamtal eller möjligen någon radiokanal som stör.

Men som sagt: Just nu verkar man inte kunnat göra något annat än lugnt vänta på att Volvo klurar ut en lösning på problemet.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Volvo xc60 har också problem med en annan BT-funktion.

När man pratar i mobilen över Bluetooth i bilen och lägger i backen, så parkeringssensorerna aktiveras, så börjar det bli ett eko med den som pratar och den som inte sitter i bilen hör sin egen röst med ca 0,5 sekunders fördröjning.

Detta fenomen försvinner bara om man lägger på och ringer upp igen.
LazerHawke skrev:Höjer man mobilens blåtand till max så får man bra kräm i bilens ljus om man ökar ljudet på stereon
Så har jag gjort !
Klabbat med ljudinställningar fram o tillbaks så har jag iallafall fått okej ljud !
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]