Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Primus skrev:Om frågan är generell och inte bara gäller Volvos 90-modeller så tycker jag det fungerar bättre än förväntat med spolningen. Det har gällt på alla bilar jag har haft. Körde i fredags i värsta snöblasket på E4 och stannade och tankade efter ca 20 mil. Skulle då blaska av lysena manuellt, men det behövdes inte. Farthållarradarn(?) slogs dock ut pga av allt snöblask så jag satt och funderade på om det inte vore värt att ha en liten dusch på den också.
V90 har radarn i rutan så då rengörs den hela tiden av torkarbladen. I Vi Bilägares vintertest var Volvo ensamma om detta och på flera andra märken slutade radarn att fungera i vinterväglag.
andersuw skrev:
Gorban skrev:Finns det ens några modeller med torkarblad till lyktorna nuförtiden?
En del tillverkare har ju till och med skippat spolarna.
Nej strålkastartorkarnas tid är förbi tyvärr. Med dagens bil- och strålkastarmode gör strålkastarnas utformning det knepigt att få till en väl fungerande torkarlösning. Utan torkare kan man också ha plast istället för riktigt glas i strålkastarna vilket säkert förenklar och förbilligar för tillverkarna.
Plasten har även fördelar, den står imot stenskott väldigt bra. Att åka med glas på en modern bil med stora komplexa lyktor skulle knappt låta sig göras, man skulle få stenskott titt som tätt och få pynta massor men pengar då strålkastare inte täcks av glasförsäkringen.

På den tiden det begav sig med runda standardlampor på 7 tum köpte man ju bara en ny insats för 49.90 på biltema och slängde dit när man fick stenskott i lyktan. Idag vill man nu 12.500 kr för en strålkastare på Volvo

Bild
Vet inte hur bra strålkastarplasten står emot stenskott. Vad jag däremot vet är att många av ett eller annat skäl verkar behöva polera upp plasten efter ett antal år. Men det är möjligt att det åtminstone delvis har andra orsaker än stenskott.

Kan annars inte erinra mig att jag på någon bil haft stenskott i strålkastarna som varit så allvarligt att glaset behövt bytas. På min V70 -02 bytte jag glasen strax efter att jag köpt bilen vid ca 16000 mil. Men det var nog mest av estetiska skäl. Glasen hade hunnit bli lite småblästrade men ljusutbytet var nog bara marginellt sämre än med nya glas.
perhall skrev:Ehhh... det blir mycket sämre utan spolning om man t ex kör motorväg och det är skitigt och runt nollan. Men visst är spolning mycket sämre än riktiga torkare, som väl kom på Saab 1973 eller nåt sånt och Volvo 1974, och försvann på 60/70/80 2005 vid facelift...
Saab var mycket riktigt först med strålkastartorkare (inte bara i Sverige utan i världen, i alla fall som standard) och årsmodellen var 1971. Hade själv just den modellen en gång i tiden och torkarna fungerade fint! Det rekommenderades dock att man smörjde torkarlänkaget då och då. Det satt bakom grillen, kopplad till bara en motor, inte två. Strålkastarna tog ju formen av liggande rektanglar med lätt rundade hörn och torkararmarna var stänger som rörde sig inifrån från grillen (viloläge) och utåt och sedan in igen. På det viset sveptes så gott som hela strålkastarglaset. Någon fullt lika övertygande lösning har jag inte sett från vare sig Volvos eller någon annans sida.

Exakt när Volvo valde att följa efter Saab vet jag inte men det var lagkrav på strålkastartorkare i Sverige från 1974. Detta krav försvann sannolikt när vi övergick till helbilsgodkännande inom EU.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jacobsson skrev:Varför går det inte ha plastrutor, så man slipper stenskott där med?
För att du har vindrutetorkare som repar plasten.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]