Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Hur som helst så upplever jag att ljuset är det bästa jag haft på någon bil. De adaptiva LED-strålkastarna är som ett skådespel om man kör på kurviga småvägar och får möten.

För övrigt så är adaptiva LED inte tillåtna i USA så det är inte dem som amerikanerna har testat.
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
av bankb
Mycket märkligt. Var i Trysil förra veckan med en V70 och en V90. Skiftade att köra båda bilarna under veckan och i mörker. Finns inte en chans att V70 ljus var bättre. Så undrar hur de genomfört testet.

Upplevde både bredare ljusbild och mycket starkare ljus.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
Jämför jag min gamla V70 -14 med nuvarande XC90 -17 är skillnaden enorm.
V70 hade dock ett bra ljus. Både halv och hel var starkt (lumen)
XC90 har både ett starkare ljus ( visst det är också ett vitare ljus vilket kan göra att det känns starkare)
Framför allt tycker jag ljusbilden är mycket bättre, man ser mer tydligt på sidorna om vägen vilket är bra för djuren..
När jag åker till landet är det becksvart stora delar av vägen, det är där jag har min test-anläggning så det är inte baserat på labbtester..
Användarvisningsbild
av bjornw
De har bara testat med LED, både med och utan adaptivt ljus. Den adaptiva får betyget M ( = marginal) och den icke-adaptiva får ett P (= poor). Samma betyg för XC90.

XC60 med xenon halvljus och halogen helljus får G (= good) både med adaptiva och icke-adaptiva.
XC60 med endast halogen får M.
XC70/V70 är inte testade men de har lite sämre ljus än XC60, främst halvljus.

De testar ljuset i 5 "banor" - en rakt framför bilen och 2 kurvade åt respektive håll och mäter räckvidden där det ger 5 lux. Halvljuset är en bra bit ifrån optimalt avstånd i alla banor och helljuset är snudd på framme vid alla banor.
av Hill
Ja det är lite märkligt...har kollat lite "tester" på youtube och läst vad "vanligt" folk tycker och det är ju idel possitivt...
av esonesson
Är det en amerikansk sida? När jag hade min BMW läste jag mycket på forum om hur folk i Amerika kodade om bilarna med LED framlysen för att få maximal ljusstyrka, vilket vi i Europa har som standard. Är Volvos LED också dämpade i ljusstyrka för den amerikanska marknaden?

Sen läste jag också att BMWs adaptiva LED är starkare än icke adaptiva. Först tyckte jag V60n hade sämre ljus, men nu efter ett tag är jag mer övertygad om att det är färgtemperaturen som lurar ögat lite, i alla fall mellan de bilar jag hoppat mellan. Däremot funkar nästan aldrig ABL på V60n, så den funktionen saknar jag mycket från BMWn... Sen hur Volvos LED är kan jag inte säga något om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Gorban
bjornw skrev:De har bara testat med LED, både med och utan adaptivt ljus. Den adaptiva får betyget M ( = marginal) och den icke-adaptiva får ett P (= poor). Samma betyg för XC90.

XC60 med xenon halvljus och halogen helljus får G (= good) både med adaptiva och icke-adaptiva.
XC60 med endast halogen får M.
XC70/V70 är inte testade men de har lite sämre ljus än XC60, främst halvljus.

De testar ljuset i 5 "banor" - en rakt framför bilen och 2 kurvade åt respektive håll och mäter räckvidden där det ger 5 lux. Halvljuset är en bra bit ifrån optimalt avstånd i alla banor och helljuset är snudd på framme vid alla banor.
De har bara testat kurvljuset "curve adaptive". De adaptiva ljusen med flera LED-ljus som anpassar sig efter möten och liknande är inte lagliga i USA och marknadsförs inte heller där. Så inga volvobilar avsedda för USA har detta.
Användarvisningsbild
av bjornw
Ja det är uppenbart så att de menar inte samma sak med adaptivt ljus i USA som i Sverige. Frågan är hur mycket det påverkar räckvidd för halv resp helljus och om det även är svagare som på vissa BMW.
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!