Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så idag var det nya batteriet helt tomt igen..suck. jag har iallafall fått tid till på torsdag på en volvo verkstad för felsökning så jag får se vad det ger. Har inhandlat en ctek laddare så den får ladda batteriet när bilen ej används så kanske frun kan använda bilen någon dag under veckan innan den ska till verkstaden iallafall.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Idag har jag fått svar från Volvo verkstaden och det var som många skrivit här på forumet sirenen som var helt slut och dem hade en stark misstanke om att det är den som drar ur batteriet också. När det gäller centrallåsen så fick de felkod på PDM:en att kommunikation saknas. Det gör lite ont i plånboken men det är skönt att få felen åtgärdade

av andersuw
Ja det skulle inte förvåna mig om larmsirenen visar sig vara boven i dramat när det gäller dina problem med urladdat batteri. Om det är PDMen som är trasig (kan också vara kabelfel förstås) är det rätt lätt att byta den själv mot en begagnad från skroten. Kan nog spara en hel del pengar. Även sirenen är inte alltför knepig att byta själv. Men där kanske det kan finnas skäl att sätta dit en helt ny eftersom de som finns på skroten börjar bli rätt gamla och det därför är avsevärd risk för att få samma fel igen.
Ska hämta hem bilen i eftermiddag sen är det nog bara att avvakta och se så batteriet håller sig. Men jag tror också på att sirenen är boven. Jag vill passa på att tacka för alla tankar och hjälp. Ni är suveräna här

Efter en vecka var det nu dags igen. När frun skulle starta bilen så tickade den bara. Men nu på morgonen så kände jag återigen på generatorn och tyckte faktiskt att ett område på den var inte lika kallt som resten. Jag mätte med laser och det var 1.5 grader varmare just på den punkten. Så det kan ju faktiskt vara generatorn som drar ström ändå?

av andersuw
Mätte inte verkstaden upp strömförbrukningen i vila ordentligt när du hade bilen inne för reparation? I så fall är det ju hög tid att göra det nu och sedan via mätning hitta strömtjuven om det nu finns kvar någon sådan.
Volvo kollade bara felkoderna och var "100%" säkra på att det var larmsirenen som drog ut batteriet. Vi trodde ju också att det var detta som var problemet nu när bilen ändå fungerat bra i en veckas tid. Men som sagt en viss värmealstring kände jag på generatorn där statorn går ut. Förra gången jag skulle mäta läckström misslyckades jag ju, men ska göra ett nytt försök.

av andersuw
Ja god idé att göra ett nytt försök att mäta upp strömförbrukningen i vila. Och om den visar sig vara för hög är det kanske en god idé att börja med att koppla ifrån generatorn och se om det gör någon skillnad.

Dessbättre är det ju ingen stor skada skedd eftersom larmet ändå behövde åtgärdas. Synd bara att det kanske inte var förklaringen eller i vart fall inte den enda förklaringen till att batteriet dras ur när bilen står parkerad.
av Henke855
Om likriktaren i generatorn är trasig, kan det ladda ur batteriet. Blir genomgång mellan plus och minus. Går att mäta med multimeter.
Har haft detta felet på en Pontiac Fitebird-93. Vanligt fel på den motorn, eftersom generatorn är placerad överst i motorutrymmet där det är som varmast.
Ska prata med den lokala verkstaden om detta i eftermiddag, återkommer om byte av generator löser problemet eller om där är något annat som sugen ur batteriet. Men förhoppningsvis är generatorn det sista som behöver bytas.

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]