Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S6024t
Tja,har en "märklig" felcode 0X90EA14 avläst med en ppc3 från BSR.Har haft den coden sen tre år tillbaks,köpte bilen April -14.
Bilen är en S80-09 2.5 FT Aut. Går hur bra som helst o inga varningar i instrumentpanelen...
av andersuw
På vilken styrenhet har du denna felkod, är den fortfarande aktiv eller inte, och vad är det du finner märkligt med den? Det finns många felkoder som inte ger någon varning i kombinationsinstrumentet och de felsymptom som utlöst dem behöver inte vara sådana att man omedelbart märker att något är tokigt. En felkod ligger också kvar tills den raderas vilket kan innebära att koden motsvarar ett fel som inte längre finns (d.v.s. koden är inte längre aktiv). Ibland sätts också felkod på grund av någon tillfällig indikation som det inte finns skäl att ta på allvar om inte koden envisas med att komma tillbaka sedan den raderats.
av S6024t
CEM-Central Electronic module (GGD) står det att den kommer ifrån,,går att radera men återkommer efter en "tid"
kan inte säga hur länge dock.
av andersuw
Ja fast det där är BSRs lista över felkoder till P2-bilarna (V70N m.fl.), inte de bilar vi talar om i den här forumdelen.

Nu finns dock inte den angivna koden i VIDA heller om man tittar på S80 -09. Koderna för den och andra nyare Volvo består av sju tecken utöver de tre som anger vilken styrenhet det handlar om. Den första av de sju är en bokstav och sedan följer sex tecken som antingen är en siffra eller en bokstav mellan A och F (d.v.s. allt är egentligen siffror men angivna i hexadecimalt format).

Den kod i VIDA som ser ut att komma närmast den angivna är B10EA14 där åtminstone slutet stämmer. Den koden har att göra med det PTC-element som enligt VIDA finns i dieselbilar på vissa marknader, dock ej i Sverige där det så vitt jag vet satt dieselvärmare som standard. Är det möjligen en importerad bil vi talar om?
av fredriknilsson
andersuw har helt rätt. Jag var snabb att googla fram BSR's felkodslista utan att titta vilka bilar det berörde.

Volvo har haft en hel del samarbete med Ford och under den tidsperioden din S80 är tillverkad användes lika CEM/BCM i Fordar. Den felkod du har(90EA14) kan därför sökas fram och svaret är lika som andersuw kom fram till:

90EA14 Circuit of electric booster heater faulty (short to ground or open circuit).
av andersuw
Då gissar jag att det handlar om något minnesfel eller konfigureringsfel någonstans som gör att bilen tror att den har ett PTC-element fast den inte har det. Troligen något man lugnt kan bortse från. Men du kan ju alltid höra med din Volvo ÅF om de kan göra något åt saken om du vill.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]