Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ogren
Om jag startar förkonditionering via VOC-appen på min V90 D3, väntar säg 5 minuter, kör i 5 minuter och sedan parkerar och stänger av motorn så fortsätter parkeringsvärmaren gå. Varför då?

När jag läser manualen så står det att om man har startat parkeringsvärmaren med direktstart så kör den tills motorn är varm eller tills den maximala tiden uppnåtts, vilket är ca 40 minuter. Det står inget om att den stängs av när man stänger motorn.

Om jag har kört bilen och är framme så vill jag inte att parkeringsvärmaren ska fortsätta. Måste jag verkligen komma ihåg att slå av den varje gång jag kör kortare sträckor? Hur lång tid tar det tills motorn är varm? Det finns ingen indikation i displayen.
av marcbe
Det är ju smidigt att den fortsätter, tex om man kör iväg, stannar en kortis och lämnar barn på dagis, köper en kaffe etc, då är bilen varm när man fortsätter körningen.

Kör du så korta sträckor att bilen/motorn inte är varm så får du stänga av den manuellt ja. (Eller starta värmaren tidigare :wink: )
av sorsj
Är du säker på att värmaren faktiskt fortsätter gå? Stopproceduren är ju rätt utdragen i tiden med en luftfläkt som ibland går ett par minuter efter det att själva brännaren strypts.
av ogren
Jo, den fortsätter att gå och det syns även om jag sätter mig i bilen igen och kollar av displayen för parkeringsvärmaren.

Jag tycker att den ska stängas av när jag stänger motorn. Förutom att den drar diesel så tömmer den batteriet också. Det är ett känt problem att om man använder värmaren ofta utan att köra långa sträckor så blir batteriet urladdat. Jag vill inte behöva oroa mig för det och behöva komma ihåg att stänga av värmaren varje gång jag kör bilen.
av ogren
Jag har knappast sagt att jag bara kör den i 10-minutersintervaller.

Men vi har uppenbarligen olika åsikter om hur det ska fungera. Volvo borde överväga att antingen visa om värmaren är igång i startsidan i displayen och överväga att startvredet inte bara har start och stopp utan även ett läge till vänster om stopp, stopp för både motor och värmare.
ogren skrev:Jag har knappast sagt att jag bara kör den i 10-minutersintervaller.

Men vi har uppenbarligen olika åsikter om hur det ska fungera. Volvo borde överväga att antingen visa om värmaren är igång i startsidan i displayen och överväga att startvredet inte bara har start och stopp utan även ett läge till vänster om stopp, stopp för både motor och värmare.
Ser man inte på 90-bilarna om den är igång? På 60-bilarna är det en symbol för värmaren, tre lodräta kurvade linjer, som lyser om man har startat den med appen/tidur.
patnil68 skrev:
ogren skrev:Jag har knappast sagt att jag bara kör den i 10-minutersintervaller.

Om Volvo ens skulle idas lyssna på alla bilägares önskan om vred och knappar med personliga inställningar...

Its funny beceause its true......
En liten undran, om man nu alltid låter värmaren gå sina 40 minuter, bidrar då inte till de urladdade batterier som drabbar vissa bilägare.....Jag råkade ut för ett totalt urladdat batteri av just av kombinationen under en tid där jag hade många korta körningar där jag ofta lät värmaren stå på när jag in och handlade och andra korta ärenden på en V70 -08.
Yes troubleshooter det stämmer, alltså köra motorvärmare 40 minuter kräver att man kör bilen ungefär 40 min för att ladda batteriet sa nån på Volvo till mig, gör man inte det får man urladdat batteri till slut. Eller så får man ladda batteriet, eller köra långt.
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken och[…]

Anslutningar motorblock B21

Nya frågor om anslutningarna på Blocke[…]

Tankat. Ska låna ut bilen till syrran fr&ari[…]

Var köpa stödbatteri?

Har märkt att start o stopp funktion slutat f[…]