Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med styrningen den är trög i lättaste läget, vrider man på ratten när bilen står stilla är det nästan ingen skillnad om man valt lågt eller högt motstånd misstänker det sänder ut fel signaler till chassit & det blir helt knasigt & klumpigt då det lutar vid svängar så det lätt börjar bli däckskrik och den blir överstyrd med dålig vägkänsla när man kör igenom t.ex rondeller, men helt plötsligt kan allt börja fungera igen när man startat om bilen, vad beror det på?
Läst felkoder (med VIDA/DiCE eller annan Volvospecifik läsare)?
Jag har en likadan bil med samma utrustning. Jag har bytt servooljan lite på kul och i förebyggande syfte och jag upplever samma sak. Jag har tidigare kört på högsta motståndet och började laborera med lättaste först efter bytet av någon anledning och jag upplever samma sak, iallafall biten om att ratten känns tyngre när jag vrider på den vid stillastående. Vet inte om det är pumpen som inte hinner med när motorn bara går på tomgång. Däremot kan jag inte tycka mig känna det påverkar körningen på något sätt.

edit: självklart är ratten tyngre vid stillastående än vid fart men det känns som att man känner ratten lätta lite när man börjar köra iväg och svänger försiktigt. Jag upplever det bara ibland så jag har avskrivit det som inbillning från min sida hittills.
Hur känns din bil annars vid körning Schmoyoho? Om du gasar på kraftigt i en sväng vill bilen gå rakt fram eller vika sig åt sidan?
Jag provade lägga i växeln i neutral och stängde av bilen (det läget man har om man kör igenom en tvätttunnel) och med all kraft försöker vrida ratten både höger & vänster nästan så det knaka till lite & vips när jag starta bilen igen så börja servon fungera perfekt och styrningen normalt & chassiet blev precis så som de ska vara, misstänker att styrsystemet och four-c hör ihop på något sätt. Men sen vid nästa körning så blev det illa igen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
andersuw skrev:Läst felkoder (med VIDA/DiCE eller annan Volvospecifik läsare)?
Nej det har inte gjorts, men ska lämna in bilen på onsdag för felsökning då stolsvärmen & sen byta ut nästan alla högtalarna i bilen för dom inte fungerar, och på dom kunde de inte få fram felkod på utan där byter man bara där man hör att högtalaren inte spelar.

Sist den var skum i styrning & chassi var i våras 2016 när generatorn krånglade och laddade till & från den slog ut alla möjliga systemen och bilen blev jättetung att köra och bilen ville vika sig/välta vid varje minsta sväng. Sen blev det ny generator + batteri men vet inte om det kanske har med det att göra.

Jag är rädd för dom inte får upp några felkoder på vida och då står volvoverkstaden som frågetecken och vet inte hur det problemet ska lösas.

Vet du hur det fungerar vid felsökning? Så om dom felsöker t.ex stolsvärmen kan dom också få upp andra saker i Vida då?
Högtalarbytet kan jag rekommendera du gör själv. Det är varken svårt eller särskilt tidskrävande (bashögtalarna kräver man borrar tre popnitar men inte hela världen). Billigare med begagnade högtalare från skroten också, jag betalade 900 kr/st när jag bytte båda bashögtalarna kontra ca 2200 kr/st nypris, Dynaudio-elementen.

Jag har inte känt att min bil känns konstig i styrning eller väghållning, nej. Men då kör jag den ganska lugnt och försiktigt också, känns inte särskilt ball att försöka svänga tvärt med osv. Däremot är det intressant att du nämner knakande för när jag bytte servooljan så knakade/klickade det när jag vred ratten mellan ändlägena (framvagnen upphissad dvs ingen belastning på hjulen) vilket försvann efter ett tag. Frågade i forumet om någon visste vad det var, bara av nyfikenhet, men det var det ingen som kände igen.

Felsökningar utgår från antingen felkoder (om det finns några) eller från tester. Vissa saker går att köra tester på, andra inte.

Vad kostade generatorbytet förresten? Verkar vara en ganska typisk grej att byta på V8:orna förr eller senare så jag lär ju åka på det någon gång. Och hur långt hade den gått då? Min har rullat 12k nu så förhoppningsvis har jag några år på mig innan saker börjar paja : :roll:
Generator bytet kostade ca 10tkr, idag har jag lämnat in bilen på Volvo så de fick byta de tre högtalarna som var paj 9100kr kostade det, då fick ja splitter nya högtalare från Dynaudio (made in DK) Så nu finger ljudet perfekt igen. Sen var de inga problem med styrning & chassi igår och idag så nu fungerar allt som det ska.

Gläder mig åt att allt nu funkar som det skall även om det inte blev billigt. Tycker det låter rätt blodigt med 10 k för generatorbyte och 9 k för byte av de tre högtalarna. Om det skulle strula med styrning och chassi igen så är i vart fall svaret på din fråga att man med VIDA lätt kan göra en utläsning av hela systemet, inte bara en viss styrenhet, när man ändå är i farten. Däremot bör man nog för säkerhets skull säga till om detta i förväg så att de vet om att de bör notera något mer än de felkoder som rör just det problem du lämnat in bilen för.

I vart fall har både det progressiva styrservot och four-C sin egen styrenhet på CAN-nätet (PSCM respektive SUM) och jag tycker rimligen att problem av det slag du talar om (och i vart fall ev. problem med samspelet mellan styrservo och chassi) borde ge avtryck i form av felkoder. Noteras kan att även om problemet nu gått över kan man i VIDA fortfarande se om det funnits problem av ett slag som sätter felkod. Felkoder blir kvar tills de raderas även om de symptom som utlöst dem för tillfället är försvunna. Om symptomen fortfarande finns där markeras koden som aktiv och om de för tillfället är försvunna markeras den som inte aktiv. Man kan även se när en felkod först registrerades och hur frekvent den uppträtt sedan dess.
Nu blev den jäkligt konstig i chassit igen, lutar och känns som det är lite luft i däcken, verkar mest som det är när det regnat/varit fuktigt ute, Volvo verkstan lyckas inte få några felkoder så dom vet inte riktig vad som är fel, hur går går man vidare med detta nu? Känns absolut inte bra att köra med bilen när den känns så.

Idag fungerar chassiet igen och styrningen, i det fina vädret

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]