NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sir88alex
Mäta diametern på de gamla skivorna alltså och skaffa likadana. Finns det olika belägg också? Då menar jag typ/storlek osv som gör att bara ett specifikt passar.
av dieselputte
sir88alex skrev:Mäta diametern på de gamla skivorna alltså och skaffa likadana. Finns det olika belägg också? Då menar jag typ/storlek osv som gör att bara ett specifikt passar.
Nej, ingen skillnad på beläggen. (Om du har 17" original monterat med 32cm skiva så finns det andra belägg , vet dock inte om det är olika ok ) Är det 15", eller 16" ska de passa bägge.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Vill du plocka loss glidbultarna och smörja dessa ordentlig så behövs en 7mm insexnyckel. Är inte standard i vanliga satser utan då finns 6 och 8.
av sir88alex
Byte bromsarna i helgen och det var inga som helst problem. Det svåraste var att få loss bultarna så om någon annan läser denna tråden kan jag rekommendera ett spärrskaft med ett lite längre skaft.

Kolven tryckte jag tillbaka med hjälp av en skruvtving vilket funkade bra.
Användarvisningsbild
av IT1979
Ursäkta för lilla inhoppet men har ngn bild på bromsoken fram till en V50 T5 2004 då jag också bytte klossar i helgen utan problem men undrade om mina är original eller uppgraderade bromsok:)
Tacksam för ngn bild
Användarvisningsbild
av Perra83
IT1979 skrev:Ursäkta för lilla inhoppet men har ngn bild på bromsoken fram till en V50 T5 2004 då jag också bytte klossar i helgen utan problem men undrade om mina är original eller uppgraderade bromsok:)
Tacksam för ngn bild
Misstänker att du har 320mm bromsarna. Dom är stora va?
Har en uppsättning av dom bromsoken i garaget. Skulle ha uppgraderat från 300mm till 320 på C30n.
av mange38
fliker in lite hur vet man lättast vilken diameter man har på skivor på v50,n? ja utan att mäta då förståss :lol: kikade lite på vparts och finns ju 3 olika skivor fram två olika bak samt några olika bromsok ska byta skivor runt om va det lider samt funderar på på nya ok med ja i alla fall bak då dom kärvat lite tidigare för mig
av mickejohan
Jag har beställt bromsar från getech.se till några bilar. Då får man garanterat grejor som passar (om bilen är original). Man ska ange reg.nr. i beställningen.
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]

Kallstart utan värmaren. Starar bilen och v&a[…]