Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Titta på strålkastarna (en skitig dag) på en stor parkering. Titta på den markanta skillnaden mellan hyckelsprejade och fungerande bladtorkade varianten. Sprej funkar ej, bara slösar spolarvätska.
Så varför ska man ha sprej. Kan man knipa ihop slangarna?
Finns det ens några modeller med torkarblad till lyktorna nuförtiden?
En del tillverkare har ju till och med skippat spolarna.
Har själv varit nöjd med spolningen på XC60, den gör ett hyffsat bra jobb så länge inte indikeringen för låg spolarvätska går in då den slutar spola lyktorna, antagligen för att spara spolarvätska, och har man nått den gränsen så bör man tvätta för hand när man fyller på spolarvätska. Kör man inne i stan (Sthlm) märker inte ens folk att de inte har lysen igång ens på kvällen, än mindre om spolningen ger ett bra resultat eller inte, men ute på en mörk skogsväg så är det stor skillnad före och efter spolning i alla fall för mig, men var väl Volvo en av dem som höll kvar väldigt länge vid torkare....
Torkare och plastglas är ingen bra kombo!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Strålkastare med plastglas är ingen bra kombo anser jag. Skitsystem de har nu för tiden med plastglas på strålkastarna.
erikn skrev:Strålkastare med plastglas är ingen bra kombo anser jag. Skitsystem de har nu för tiden med plastglas på strålkastarna.
+1
Gorban skrev:Finns det ens några modeller med torkarblad till lyktorna nuförtiden?
En del tillverkare har ju till och med skippat spolarna.
Nej strålkastartorkarnas tid är förbi tyvärr. Med dagens bil- och strålkastarmode gör strålkastarnas utformning det knepigt att få till en väl fungerande torkarlösning. Utan torkare kan man också ha plast istället för riktigt glas i strålkastarna vilket säkert förenklar och förbilligar för tillverkarna.
Har ni för vana att torka av strålkastarplastglaset emellanåt?
Jag har börjat med det sedan jag bytte till XC90 efter att jag märkt att de inte spolas rent ordentligt. Kan ej minnas att jag haft detta problem på tidigare bilar, men det kan ju vara att jag varit lyckligt ovetandes.

Även jag saknar RTTI. Är det många[…]

Ja, jag stötte på precis samma bekymmer[…]

Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]