Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Att man måste dimensionera bromsarna bara för att klara en enstaka inbromsning har jag ju inte påstått. Tvärtom påpekade jag nyss att en bil självfallet måste klara alla de tre prov du nämnde.

Och även i det nya exempel du nu ger handlar det fortfarande om en hastighetsskillnad mellan de aktuella bilarna om än inte en skillnad i topphastighet. Den motorstarkare bilen bygger upp mer rörelseenergi mellan kurvorna eftersom den hinne uppnå högre hastighet före nästa kurva. Kvar står alltså det faktum att det är hastighetsskillnaden mellan den motorstarkare och den motorsvagare bilen som är det avgörande skälet för att ge den förstnämnda större bromsar.
av oldtimersmc
Dina bromsar räcker till den bilen i princip hur du än kör.
Minns att jag vid ett tillfälle läste Volvos reklam för Amazon med skivbromsar att "nu har vagnen 1000hkr starka bromsar".

Finna alltid de som hävdar att man måste köpa än det ena än det andra och det kan ju vara kul men det lär du knappast ha någon reell användning av.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Dina bromsar räcker till den bilen i princip hur du än kör.
Beror på hur hårt du kör, jag har lyckats få bromsar att "fejda" på Golf GTI, Merceds, Opel, Saab och en Scania och en Volvo buss genom allt för inspirerad körning genom åren.
oldtimersmc skrev:Minns att jag vid ett tillfälle läste Volvos reklam för Amazon med skivbromsar att "nu har vagnen 1000hkr starka bromsar".
Det där kommer ju från liknelsen att bilen retarderar 100-0 på 2,5 sek 35 m, och det behövs 1000 hk för att accelerera i samma paritet.
av oldtimersmc
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Dina bromsar räcker till den bilen i princip hur du än kör.
Beror på hur hårt du kör, jag har lyckats få bromsar att "fejda" på Golf GTI, Merceds, Opel, Saab och en Scania och en Volvo buss genom allt för inspirerad körning genom åren.
oldtimersmc skrev:Minns att jag vid ett tillfälle läste Volvos reklam för Amazon med skivbromsar att "nu har vagnen 1000hkr starka bromsar".
Det där kommer ju från liknelsen att bilen retarderar 100-0 på 2,5 sek 35 m, och det behövs 1000 hk för att accelerera i samma paritet.
Japp så är det.

Och visst går det att få bromsarna att fejda men då får du ligga i
av daekol
Bromsuppgradering ligger nog i framtidsplanerna nu. Sett att det går att lösa begagnade ok+hållare för runt 4000kr, både fram och bak och stora bromsarna (336mm). Någon som vet om bromsslangar skiljer sig eller om det är bolt on?

Löst sommarhjul som går ihop med dom stora bromsarna (Turnus-fälgarna), skall bara lösa en uppsättning till vintersulorna också. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Det där kommer ju från liknelsen att bilen retarderar 100-0 på 2,5 sek 35 m, och det behövs 1000 hk för att accelerera i samma paritet.
Nja, det kommer snarare från att det behövs 1000 hk för att bromsa in bilen på det sättet. Bromsning innebär också ett effektuttag, fast i omvänd riktning, så att säga. Men att jämställa det med acceleration 0-100 km/h kan nog göra det lättare för de som inte är tekniker att förstå, så det är ju fullt begripligt att det användes i marknadsföringen.
Rent generellt är det lättare att bromsa än accelerera, eftersom man i de flesta fall har fler omständigheter "med sig" när man bromsar. Friktion och luftmotstånd hjälper till, istället för tvärtom. Men vid kraftiga accelerationsvärden är de rätt marginella.
Användarvisningsbild
av mikethebik
VolvoB20 skrev:
Beror på hur hårt du kör, jag har lyckats få bromsar att "fejda" på en Scania och en Volvo buss genom allt för inspirerad körning genom åren.
:D 8) :!:

Mike

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]