Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Är det någon del av klimatpanelen som fungerar, d.v.s. andra funktioner än fläkt och stolsvärme? Funkar knapparna längst ned på panelen (de som inte har med klimat att göra)? Funkar belysningen i panelen?

Om allt är svart finns det risk för att klimatpanelen gått åt pipsvängen men innan man drar den slutsatsen bör man kolla om man har ström fram till panelen (vilket förstås fordrar att man demonterar panelen). Att läsa felkoder med Volvospecifik läsare (t.ex. VIDA/DiCE) är ytterligare en möjlighet att diagnosticera närmare. Om du inte har möjlighet att läsa felkoder själv kan du kanske få hjälp av någon här på forumet med den saken om du berättar var du befinner dig.

Om panelen måste bytas är det rimligaste alternativet att köpa en begagnad panel och sedan få mjukvaran till den omladdad hos Volvo ÅF. Jag har också hört talas om fall där enbart en omladdning av mjukvaran till befintlig panel har hjälpt. Men jag betvivlar att detta funkar om panelen är helt död, inte bara halvdöd.
av modiga
Hej och tack för snabbt och tydligt svar..
Allt är nog svart tyvärr...
Jag bor i Åsle, strax utanför Falköping.
Frågan är om det är värt att först låta Volvo läsa felkoderna... risken är väl att de hittar masa fel... som de sedan vill fixa... dyrt.....
Jag har även letat efter beg. paneler på nätet men inte hitta ngt...

ps.
en annan fråga: hur släcker man meddelanden, utan att ha åtgärdat felet.
Efter att MECA letade säkringsfel, så får jag meddelande om att Airbags behöver servas....
Och jag vill ju inte lägga mera pengar på bilen då den skall säljas på blocket (12'000 sek i dagens skick...)
av MickeM
Troligen har Meca verkstaden ryckt en säkring och kollat den, och då gjort en airbagenhet strömlös på felaktigt vis.
Högst sannolikt bara att släckta felkoden, som nog säger : För låg spänning " eller nåt i den stilen...
Man ska inte göra någon box strömlös annat än med batteriet, EFTER att bilen "somnat in". Tar nån minut.
Det är troligen inget egentligt fel.

Ingen verkstad kan tvinga dig att laga någonting.
Möjligen hindra dig från att åka om bilen är trafikfarlig, men då snackar vi typ inga bromsar.... inte död CCM.
Men troligen hittar en felsökning andra fel,också, som du kanske inte visste om. Typ sätesvärme eller sådant, men det kan du ju strunta i.

Du har kollat säkringar överallt?
Kan inte S60 utantill, men V70 har säkringar:
Under huven, vid instrumentbrädan vid förardörren, under handskfacket, i skuffen vänster sida.
V70 och S60 är lika i mycket.

Jag hade trubbel med CCM'ens tempgivare i somras, och fick lära mig detta: (bytte givare bara till slut efter tips här)
Ska du byta CCM:
Alt 1.Måste den ha ett väldigt lika tillverkningsdatum. Inom en månad, typ.
Men om någon av bilarna blivit uppdaterad, så funkar det inte. Krävs lite tur.
Alt 2. Köpa en begagnad som är tömd på mjukvara, (datum mindre viktigt, men årgång bör stämma) och låta Volvo programmera den.
Alt 3. Köpa en spriller ny. Räkna med 7000kr, ca.
av andersuw
MickeM skrev:Kan inte S60 utantill, men V70 har säkringar: Under huven, vid instrumentbrädan vid förardörren, under handskfacket, i skuffen vänster sida. V70 och S60 är lika i mycket.
Stämmer bra det allra mesta. Dock har V70 (och med all sannolikhet S60) bara tre säkringsboxar om det som i detta fall gäller en bil tillverkad före ansiktslyftningen 2005. Säkringsboxen under handskfacket finns bara på faceliftbilar.
Användarvisningsbild
av johnnype
MickeM skrev: Ska du byta CCM:
Alt 1.Måste den ha ett väldigt lika tillverkningsdatum. Inom en månad, typ.
Men om någon av bilarna blivit uppdaterad, så funkar det inte. Krävs lite tur.
Alt 2. Köpa en begagnad som är tömd på mjukvara, (datum mindre viktigt, men årgång bör stämma) och låta Volvo programmera den.
Alt 3. Köpa en spriller ny. Räkna med 7000kr, ca.
Så här är det :D

Alt 1. Du måste köpa från bilar enligt denna lista...

Det finns olika CAN-generationer på våra bilar! OBS! Du kan inte flytta delar MELLAN OLIKA generationer (utan att ladda om på Volvo vilket också förutsätter att det är samma hårdvara)
1999
2000-2001
2002
2003-2004
2005-2008

Alt 2. Finns inte, att tömma en CCM har ingen relevans inför att Volvo (eller någon annan) programmerar om den. Tömmer du flashminnet i CCM så försvinner också PBL'en vilket gör att den är inte är programmerbar hos volvo längre.

Alt 3. Ja, det är nog inte billigt iaf!
av modiga
Hej, amatören här igen...

Jag får leva (och sälja..) med defekt klimat-panel.
Men hur kan jag släcka felkoden : "SRS-AIRBAG SERV. OMGÅENDE" som blev när MECA skulle kolla säkringarna ?

mvh Anders Modig
Falköping
av andersuw
Om det faktiskt inte är något fel på SRS-systemet utan lampan bara tänts på grund av att man kopplat ur i fel läge går det att släcka med en felkodsläsare som är avsedd specifikt för Volvo, t.ex. VIDA/DiCE. Även en Volvo ÅF borde kunna hjälpa dig med detta utan att det kostar någon förmögenhet. Möjligen har också Mekonomen läsutrustning av rätt sort.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]