Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte bromsskivor och -belägg bak på min 460 -95. Nu när jag provkörde tog bromsarna bra, men efter en hastig inbromsning från 50 km/h började abs-lampan lysa och abs:en slutade fungera. Under inbromsningen fungerade den bra, men det surrade lite suspekt antagligen från abs-motorn.

Vad kan ha hänt? Var ska jag börja felsöka?
Tackar!
Användarvisningsbild
av vetten
Du ska ju kunna höra ABS-motorn surra en liten stund efter att du satt på tändningen även om du inte startat den ska sluta efter ett tag, har varit med om att lampan börjat lysa ett par gånger ena gången hjälpte det med att knacka lite lätt på abs-motorn så släppte det (tror det sitter nån backventil där som kan hänga sej ett par gånger har det hänt när det varit riktigt varmt ute första gången blev det bra när den fått kallna nästa gång försvann det efter att jag luftat bromsarna ordentligt efter det har det inte inträffat igen, fick för mej att bromsoljan tagit åt sej för mycket vatten och blivit dålig vilket ledde till att den förångades en aning när jag bromsade hårt så att oken blev riktigt varma sen kan det ju alltid vara dålig kontakt vid nån givare eller vid abs-boxen

vetten
Användarvisningsbild
av Sparkz
Felkoder...
av noggemannen
liknande fel jag har som jag inte kunnat klura ut vad som är fel, hade en tråd om detta på jagrullar förut, om man inte får felkoder vad kan då vara fel? i min nummer 3 på dosan så händer ingenting, lampan lyser när man trycker på den men sen händer inget mera. de andra uttagen funkar prima.
Användarvisningsbild
av boostofta
om de kom efter att du bytt bromsar bak är det ju ett tips att kolla om du kommit åt o skadat en ABS givare, kablaget till det eller liknande.

En felkod hade ju underlättat.
Hej och ursäkta att jag kanske drar upp en gammal tråd.

Skulle tro att jag har samma problem. Det inträffade på samma sätt.
Efter inbromsning så slutade ABS-en fungera.
Har även jag en volvo 460 -95:a

Har tittat på felkoderna.
Och dom säger lite olika från gång till gång.
2-1-1 Left front wheel sensor: no signal on moving off
3-1-1 Left front wheel sensor: open circuit or short-circuit

Underligt att det skiftas mellan dom där två.
Men mäter jag kontakten enligt pinnarna till den så ligger värdet på ~1150 Ohm
Precis som för alla andra sensorer.
Spelar ingen roll om jag kollar och ruckar på kabeln om något är glappt.

Kontaktytorna är fina och fräscha.

Ska man prova att tömma hela systemet och fylla upp med fräschvätska?

Någon som har en idé ? Vad som helst är alltid någonting.

/Martin

EDIT: Kontrollerade ytterligare Idag. Och upptäckte att det var lite mer fel.

Pumpen startar aldrig. Den går inte igång när man slår igång bilen eller tändningen.
Antar att det kan vara något lurt med relät som styr pumpen men det sitter så obekvämt till att mäta på.

Eller startar den inte för att den känner av något fel på sensorn?
Har du en felkod så är det inte säkert att pumpen startar. Men nollar du felkoderna och startar motorn, kommer felkoden direkt?
Om inte felkoden kommer med detsamma så borde pumpen starta.

Antingen har du ett glapp eller så är det så illa att du har avbrottet i ECU. Om givare och kablar är 100% säkra så måste du ha avbott inne i boxen.
Felkoderna är rätt tydliga här.
Har försökt nolla felkoderna men jag vet inte om det fungerar.

Jag slår på tändningen
Håller in knappen ~5s väntar ~3s och håller in ~5s igen.
Men trycker jag för att kolla så är det fortfarande samma koder som är kvar.
Eller också kommer dom tillbaka direkt.
Du trycker in knappen i sekunder, och väntar tills dioden börjar lysa, sedan trycker du 5 sekunder igen. det fungerar bara om man läst ut alla felkoderna först, läser du tex bara en felkod och det finns 3 lagrade så kan du ej radera något.

Det skall blinka 1-1-1 efter en lyckad nollning, men så fort du startat motorn finns det risk att de är tillbaka igen.
Hej!
Tack för hjälpen! Hade du inte gett mig en korrekt beskrivning på en nollning av felkoderna kanske det hade slutat dyrt.

Efter nollningen och jag kört en bit över 30km så slockna lampan och abs-systemet fungerar igen.

Så tack så hemskt mycket för hjälpen!

Mvh
Martin
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]