Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
thread skrev:
Flajjan skrev:Jag förstår inte.. Kudos Volvo assistans?
Volvo assistans bemötande och responstid var klart godkänd. Det var ju inte deras fel att bilen pajjat...
Absolut, helt rätt. Men tiden som läggs ner på att åka och passsa och ha sig och kostnaderna som blir runt omkring..
av least
@Flajjan jag tror att din lösning hade orsakat dig mer problem än du anar.
Det är du som ägare till bilen som är ansvarig för att bilen kan hämtas till verkstaden.
Och det är även du som har avtalet med bilparkeringens ägare.
Om du "överger" bilen på Arlanda så är du fortfarande ansvarig för parkeringskostnader som uppstår.
Bärgaren kommer att ha svårt att hämta bilen om inte du medverkar till att släppa ut bilen från parkeringen.
Misstänker att bärgaren inte ens vill hämta bilen om inte ägaren finns tillgänglig.

OT Du skriver att i din bransch tolererar man inte sånt här trassel som kund. Din bransch är troligen inom industrin eller en annan bransch där nertid har en faktisk kostnad? Att du får problem med din bil är inte att jämföra, då du kan få en hyrbil som löser din "nertid".
Användarvisningsbild
av thread
semmelman skrev:Det där med att blinkers etc inte funkar efter strömavbrottet så får man åka ner till volvo och de gör nån sorts restart av systemet.
Jag vet detta sedan tidigare eftersom ljudet inte heller fungerade då jag tog leverans av bilen. Då efter någon timmar letande lyckades teknikerna få det att fungera efter att ha 'startat om' förstärkardelen genom att dra säkringen.
Problemet är att det inte ska vara såhär. Sakerna ska fungera.
En annan sak var att jag igår upptäckte att det fortfarande sitter kvar transportsäkringar i framvagnen på bilen. Helt sinnesjukt att de levererar ut en bil som de inte kollat ordentligt. Jag kan nästan slå vad om att det finns checklistor från Volvo om vad som ska åtgärdas innan leverans. Man verkar inte ha varit så noggrann i mitt fall...
av Flajjan
least skrev:@Flajjan jag tror att din lösning hade orsakat dig mer problem än du anar.
Det är du som ägare till bilen som är ansvarig för att bilen kan hämtas till verkstaden.
Och det är även du som har avtalet med bilparkeringens ägare.
Om du "överger" bilen på Arlanda så är du fortfarande ansvarig för parkeringskostnader som uppstår.
Bärgaren kommer att ha svårt att hämta bilen om inte du medverkar till att släppa ut bilen från parkeringen.
Misstänker att bärgaren inte ens vill hämta bilen om inte ägaren finns tillgänglig.

OT Du skriver att i din bransch tolererar man inte sånt här trassel som kund. Din bransch är troligen inom industrin eller en annan bransch där nertid har en faktisk kostnad? Att du får problem med din bil är inte att jämföra, då du kan få en hyrbil som löser din "nertid".
Så är det absolut - jag jobbar mot industrin.

Hur ska jag kunna medverka till att bilen går att hämta om den inte går att starta eller öppna? Att hämta låsta bilar är ju inga problem, det gör ju finansbolagen regelbundet (folk som inte betalar sina räkningar).

Det kommer ju att uppstå yttre kostnader om bilen skulle sluta fungera och man ska med ett morgonflyg, först flygbiljetten, sen eventuellt missade möten - det kan resultera i ganska stora kostnader.

För mig är bilen i första hand ett arbetsredskap, i andra hand ett bekvämt färdmedel.
Jag har inte råd eller tid med att stå och vänta på bärgare och hyrbilar/fara fram och åter för att hämta/lämna hyrbil. Den tiden får handlaren lösa och de eventuella kostnader som uppstår i samband med detta. Dessutom har jag barnstolar i bilen vilket krånglar till det än mer - eftersom dessa behövs när barnen ska hämtas på dagis..

Jag försökte avbeställa bilen 5-6 veckor efter att jag beställt den med hänvisning till de problem man redan i höstas hade läst om. Det gick absolut inte (Bilia). Då påtalade jag att de eventuella kostnader som uppstår om bilen slutar fungera kommer jag att fakturera Bilia, så även eventuella taxiresor.

Jag hoppas faktiskt att bilen kommer att fungera som det är tänkt, men blir det en massa stök så får Bilia ta tillbaka den och sälja den, vilket inte torde vara något problem, eftersom det inte finns några bilar att få tag i.
Sen åker jag till Toyota och köper en bil som man vet fungerar, men som är lite trist, hellre det än stök. Sen får man se om Volvo fått ordning på kvalitén framöver.
Användarvisningsbild
av EjS
I 2008 hade jag massor problem med en S60 och Bilia Jägersro.
Sedan betalade jag en advokat hos Antonsen och Partners i Malmö för att slippa bråka.
Sedan tog dom taxinoterna...

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Mike68
Hmmm kommer från Toyota och den bilen fick dem inte ordning på under de 14 månader jag hade den så var inte säker på att Toyotan funkar.
Startar gör den nog men elektroniska säkerhetssystemen som inte fungerade drev mig till vansinne.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]