Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1154156
"Bor i villa med varmgarage , och tänkte då kunna ladda batteriet på kvällarna om det behövs utan att motorvärmaren kopplas på."

Ja, om du är ensam i ditt varmgarage, alltså inte behöver ta eller visa hänsyn till någon annan, så är det ju enklast som någon föreslog här att koppla en separat laddare för enbart batteriladdning när det behövs. Detta i det fall att en timer med batteriavskiljare inte skulle fungera.
#1154167
Norrlänning skrev:I en perfekt värd så borde det vara en skitsak att fixa antar jag.
Det var många gånger lättare att vara bilägare förr. Då hade man en kaffeburk med rödsprit och eldade under oljetåget :oops: :-O) . Värme i bilen fanns det knappast, inte alla hade det. Min farsa köpte en begagnad Ford Anglia -52 års modell någon gång i mitten på -50-talet, där var ingen värme alls i den. Det monterade farsan in själv. En rund silverfärgad sak med luckor man kunde öppna för att få värme. Dessa fanns på marknaden i slutet på -60-talet också, då monterade jag en sådan i en Ford traktor som vi byggde en (enklare) hytt på. Min första bil (Opel rekord -59) som jag hade i början på -70-talet stod det skrivet in i registreringsbeviset att Denna vagn är utrustad med värme och ventilations anläggning. Det var alltså inte helt självklart 1959 att det skulle vara värme i importerade bilar. Det har hänt en del med bilar sedan 1959. Senare (1978) köpte jag en till likadan Opel av samma årsmodell (den första rostade sönder) som jag körde med 2 sommar bara, där stod inget i registreringsbeviset om värme, den var tillverkad på GM's sammansättningsfabrik i Hammarbyhamnen, Stockholm så där var det självklart att det skulle vara värme. Denna Opel gick på export till Tyskland 2010, och skulle helrenoveras. Inte en rostfläck gick att hitta på den, stått i garage sedan 1980.
#1154172
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A.
Du kan inte summera strömstyrkan för motorvärmare och kupévärmare med strömstyrkan hos batteriladdaren eftersom uppgiften i det sistnämnda fallet avser en helt annan spänning (14-15 V istället för 230 V). En batteriladdare som ger 4A har en max effekt på bara ca 60 W. Med ett ordinärt 10 A uttag bör det således vara problemfritt att köra motorvärmare tillsammans med en rätt kraftig kupévärmare, säg 1600 W, även med batteriladdaren inkopplad.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1154175
andersuw skrev:
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A.
Du kan inte summera strömstyrkan för motorvärmare och kupévärmare med strömstyrkan hos batteriladdaren eftersom uppgiften i det sistnämnda fallet avser en helt annan spänning (14-15 V istället för 230 V). En batteriladdare som ger 4A har en max effekt på bara ca 60 W. Med ett ordinärt 10 A uttag bör det således vara problemfritt att köra motorvärmare tillsammans med en rätt kraftig kupévärmare, säg 1600 W även med batteriladdaren inkopplad.
:oops:
Det blir 1/4A, alltså c:a 250mA
#1154182
Jag hänger inte med ? Varför vill man underhållsladda varenda dag mitt i sommaren ?

Eller på vinter heller för den delen om bilen står i varmgarage så man inte använder bränslevärmaren?
#1154198
VolvoB20 skrev:Jag hänger inte med ? Varför vill man underhållsladda varenda dag mitt i sommaren ?

Eller på vinter heller för den delen om bilen står i varmgarage så man inte använder bränslevärmaren?
Jag har inte för avsikt eller behov att ladda bilen på sommaren.
Pga av korta resor till och från jobbet och nyttjade av diesel värmare på vintern vill jag ha möjlighet att kunna underhålls ladda upp batteriet när jag har den i garaget.
Annars är jag rädd att batteriet tar slut på en gång.
#1154232
Norrlänning skrev:
VolvoB20 skrev:Jag hänger inte med ? Varför vill man underhållsladda varenda dag mitt i sommaren ?

Eller på vinter heller för den delen om bilen står i varmgarage så man inte använder bränslevärmaren?
Jag har inte för avsikt eller behov att ladda bilen på sommaren.
Pga av korta resor till och från jobbet och nyttjade av diesel värmare på vintern vill jag ha möjlighet att kunna underhålls ladda upp batteriet när jag har den i garaget.
Annars är jag rädd att batteriet tar slut på en gång.
Isåfall. Varför koppla ihop batteriladdaren med den elektriska motorvärmaren? Det vore väl bättre med en separat laddare.
#1154237
joskarl skrev:
Norrlänning skrev:
VolvoB20 skrev:Jag hänger inte med ? Varför vill man underhållsladda varenda dag mitt i sommaren ?

Eller på vinter heller för den delen om bilen står i varmgarage så man inte använder bränslevärmaren?
Jag har inte för avsikt eller behov att ladda bilen på sommaren.
Pga av korta resor till och från jobbet och nyttjade av diesel värmare på vintern vill jag ha möjlighet att kunna underhålls ladda upp batteriet när jag har den i garaget.
Annars är jag rädd att batteriet tar slut på en gång.
Isåfall. Varför koppla ihop batteriladdaren med den elektriska motorvärmaren? Det vore väl bättre med en separat laddare.
Kan vara så dom gör ,Vet faktisk inte hur dom tänk sätta ihop det hos ÅF
Enligt ÅF så skulle det inte vara några problem,nu gick jag inte in i samma detalj nivå som på detta forum.
Men ska ta ett snack närmare leverans om mina funderingar.
#1154361
Fått svar av ÅF på frågan hur dom installerar det.

Hej
I grundläget går den elektrisk motorvärmaren samtidigt som batteriladdaren. De som vill nyttja enbart laddaren får ett separat ”sladduttag” på bilen.


Merkostnad ca 1700 kr
#1157126
Ja hade en fråga till, som jag skrev till ctek å fråga, tänkte det skulle passa här om nån råkar komma hit å läsa. Jag frågade:
Jag har en elstolpe på parkeringen som slår på tre timmar innan avfärd, om den nu programmeras så strömmen slås på klockan tre på natten måste man stå där själv då och trycka på start-knappen för att ctek-laddaren ska starta? Har ni några modeller som går igång automatiskt när strömmen slås på?
Svaret jag fick tillbaka är helt enkelt:
Alla CTEK modeller startar automatiskt när strömmen återkommer. Det du behöver göra är att välja ett laddprogram första gången du använder laddaren. Sen går det automatiskt.
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]