Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
OK. Men min huvudpoäng är att det är bilens topphastighet och vikt som i första hand förklarar varför tunga och snabba bilar har större skivor än lättare och långsammare. En tung bil med hög topphastighet behöver kunna avleda mer värme eftersom den rörelseenergi som bromsarna måste kunna hantera är större. Förutsatt att den tyngre och snabbare bilen tillgodoser det kravet kan den sedan bromsa lika ofta som den lättare och långsammare utan att det blir någon "fading".
av daekol
Om man leker med tanken att man skulle uppgradera bromsarna i framtiden vilket jag säkert kommer göra, spårade ur rätt rejält med min Saab. :lol:

Behöver man programmera om någonting i antisladdsystemet? För det behövde jag göra i min 9-5, var tvungen att tala om för bilen att den hade ventilerade bromsar bak istället för solida. Dock fungerade det inte utan att jag hade bytt chassinumret i boxen och hade jag gjort det så hade inte någonting fungerat utan att progga om alla boxar med det chassinummer jag valde så jag struntade i det i slutändan och antisladden fungerade klockrent ändå men eftersom att funktionen ändå fanns kändes den ändå nödvändig. Är det likadant för Volvo?

Sen tänkte jag på det med värmeavledning, toppfart osv. En 2,4D har toppfart på 210km/h medan en D5 har toppfart på 220km/h, detta gäller MY10 iaf. Min 2,4D verkar som sagt ha 300mm skivor fram medan D5an jag kikade på hade 316mm skivor, kan 10km/h mer i toppfart verkligen motivera större bromsar? Vikten på bilarna lär vara samma då det var automat + framhjulsdrift på D5an precis som min 2,4D. Eller kan det vara så att Volvo bjöd på större bromsar för att man valde ett motoralternativ som var lite dyrare trots att det är samma motor bara annan programvara. Biltillverkare alltså, man blir knäpp på sånt här. :lol: Likadant med storleken mellan fram och bak, 300mm fram och 302mm bak (oavsett solid eller ventilerad skiva bak), fuck logic. Borde ju vara mer logiskt med större diameter fram.

Förresten 320mm som någon nämnde ovan, var inte det en storlek på bromsarna till V70N? Tänkte om det kanske är därifrån VIDA får det, fast har man kollat rätt modell borde det ju inte bli fel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Skillnaden i rörelseenergi mellan 210 och 220 km/h är ungefär 10%, så det kan väl mycket väl vara en gräns som man passerar, där det behövs större don för att man ska få likvärdig effekt.
av Mwi
daekol skrev:Vikten på bilarna lär vara samma då det var automat + framhjulsdrift på D5an precis som min 2,4D. Eller kan det vara så att Volvo bjöd på större bromsar för att man valde ett motoralternativ som var lite dyrare trots att det är samma motor bara annan programvara.
Det är inte samma motor på 2010 årsmodell av 2,4D 175 hp och D5 205 hp men är samma vridmoment 420 Nm för D5:an har dubbelturbo :wink:
Motorn fanns bara i 2010 årsmodell av V70 och enligt mig en riktigt trevlig motor, inte alls att jämföra med D3/D4:a som kom efter.
Men den kommer aldrig att bli en sportbil så lägg pengarna på original bromsprylar så kommer allt att fungera till belåtenhet.
av oldtimersmc
Bromssträckan 4 dubblas om du dubblar hastigheten och 9 dubblas om du 3 dubblar hastigheten 16 dubblas vid 4ggr om i övrigt allt annat lika.

Man räknar så här 50-100 dubbling dvs 2x2=4 50-150 3 dubbling 3x3=9 50-200 4 Dubbling 4x4=16ggr och till sist 50-250 5x5= 25ggr Bronssträckan vid 50kmh och vid den hastigheten så motsvarar 1 gram 1 kg.
Väger du 100kg så är din levande kraft 100ton
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
daekol skrev:Hmm ja då är det säkert skeva skivor som är orsaken till att jag upplever att bilen inte bromsar tillräckligt bra. Bromsskivan vänster fram har ju trots allt gått varm efter att oket låg på, skivan blev t.om blåanlöpt.

Då har du lösningen där.
av daekol
Nu blir det snart en beställning på belägg och skivor. Har ju konstaterat att det är 300mm skivor nu iaf. Men så kommer vi till beläggen. Finns ju två olika, dom ena till 316/336 och dom andra till mina 300mm. Bifogar bild och om jag inte är helt ute och cyklar gissar jag att dom översta är rätt till min bil?

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
Schmoyoho skrev:Fördelen med större skivor är bara att värmeavledningen är bättre, vilket behövs för motorstarkare bilar då det finns krav på att de ska klara upprepade inbromsningar (vilka kan ske snabbare/oftare med en snabbare bil => mer värme).
Det är inte större krav på att klara upprepade inbromsningar som gör att motorstarkare bilar med högre topphastighet har större bromsskivor utan kravet på att klara den värmeavledning som krävs vid inbromsning från den höga hastighet bilen är kapabel till. Låt oss ta ett exempel. Inbromsning från 200 km/h till 100 tar lika lång tid som inbromsning från 100 till 0 förutsatt att bromsarna är friska och inte "fadar". Men bromssträckan är tre gånger längre i det förstnämnda fallet (genomsnittshastighet 150 jämfört med 50 under inbromsningen). Likaså är den rörelseenergi och därmed värme som bromsarna måste ta hand om tre gånger större i det förstnämnda fallet eftersom rörelseenergin växer kvadratiskt mot hastigheten.
Ni kan inte vara så kategoriska utan båda har rätt. Man behöver både klara enstaka bromsning från hög hastighet (Typ-0 prov) och från flera upprepade bromsningar (Typ-1 prov avmattningsprov) för att klara certifieringen av bromssystemet på fordonet. Vissa fordon ska också klara Typ-2 uthållighets prov, dvs långvarig bromsning i nedförbacke.
av andersuw
Visst måste en bil klara alla testtyperna. Men en bil med hög topphastighet klarar samma test som en bil med lägre topphastighet precis lika bra även utan större bromsar så länge testet förblir detsamma. Det är först när den högre topphastigheten utnyttjas som bromsarna på den snabbare bilen kommer till korta om de inte är dimensionerade för den högre hastigheten. Skillnaden i topphastighet är därför det avgörande skälet för större bromsar på snabbare bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så enkelt tror jag inte att det är. Tittar man på en vanlig Porsche med 280-290 i toppfart så klarar enklaste originalbromsarna med billiga gjutjärnsskivor att stoppa bilen EN gång från fullfart galant. Om man däremot kör bana med upprepade hårda inbromsningar så kommer de att bli svampiga när det hettas upp, trots att man kanske bara når 180-200 mellan kurvorna. För att dimentionera för upprepade inbromsningar långt under toppfarten krävs mycket kraftigare, större och dyrare bromsar, tex med keramiska skivor.

Hård bankörning i hastigheter lång under maxfart ställer långt mycket hårdare krav än en enskilld maxbroms från toppfart.

Det är inte toppfarten som avgör utan motorstyrkan vid uthållighetstest, desto strarkare motor du har, desto mer rörelseenergi hinner du bygga upp mellan kurvorna som så klart ska bormsas bort.

Du kan inte bara dimentionera bromsarna för att du ska kunna stanna en gång från maxfart, de måste även klara flera inbromsningar från lägre fart och de kan vara tuffare att klara av. Vid den enskilda inbromsningen kommer ju det mesta av energin lagras som värme i skivorna, när du bromsar flera ggr så ställs ju kraven på att desutom lyckas leda bort all värme till omvärden. Tex genom ventilering eller skivmaterial som kan jobba vid högre temp och därmed överföra mer energi till den passerande luften.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]