Moderator: Moderatorer

Hämtade ut Hyndan från reparation så har parkerat V70n igen. Fram till helgen iallafall när sambon ska bort med sin egen bil. Måste verkligen ge cred till Autoparts/Din mekaniker/BDS här i Umeå. Under 24h fr¨ån mitt första samtal till dom har dom bärgat bilen, lagat och ombesiktat den. Lämnar alltid in min egen bil där om om det inte är service som jag vill ha Volvostämpel på. Mycket nöjd.

Passade på att kolla upp vad dom skulle ha för att byta multiremmen samt slangen som är förmodat trasig. Då det var såpass överkomligt så är det inte frågan om jag ska försöka få det gjort så snart som möjligt. Det tog alltså en dag med i30 innan jag vill tillbaka i min egen :lol: Jag vettetusan om jag kommer våga köpa en bil på sommaren igen, utan möjlighet att testa den på vinterns buckliga vägar. För just i30 har varit en fundering lite då och då, som rival till V40. Men alltså.. komforten finns verkligen inte. Alls. Minsta lilla gruskorn känns och att köra över snövallar är ju som att vara med på titanic. Den låter som den ska gå sönder hela tiden. Småbil är nog inte min grej.
batmac skrev:Hämtade ut Hyndan från reparation så har parkerat V70n igen. Fram till helgen iallafall när sambon ska bort med sin egen bil. Måste verkligen ge cred till Autoparts/Din mekaniker/BDS här i Umeå. Under 24h fr¨ån mitt första samtal till dom har dom bärgat bilen, lagat och ombesiktat den. Lämnar alltid in min egen bil där om om det inte är service som jag vill ha Volvostämpel på. Mycket nöjd.

Passade på att kolla upp vad dom skulle ha för att byta multiremmen samt slangen som är förmodat trasig. Då det var såpass överkomligt så är det inte frågan om jag ska försöka få det gjort så snart som möjligt. Det tog alltså en dag med i30 innan jag vill tillbaka i min egen :lol: Jag vettetusan om jag kommer våga köpa en bil på sommaren igen, utan möjlighet att testa den på vinterns buckliga vägar. För just i30 har varit en fundering lite då och då, som rival till V40. Men alltså.. komforten finns verkligen inte. Alls. Minsta lilla gruskorn känns och att köra över snövallar är ju som att vara med på titanic. Den låter som den ska gå sönder hela tiden. Småbil är nog inte min grej.

I HEAR YOU!.. VA?
Nej, men allvarligt talat jag förstår dig. Kört i30 i 5 år som poolbil på jobbet och de är hemska! Visst, de fungerar, men ljudnivån.
Det går inte att föra ett normalt samtal under färd och jag har inte haft en kund som ringt som inte sagt "Jaha, du är i bilen hör jag".
Samtal mellan framsäte och baksäte är stört omöjligt om man inte gapar och knappt en då. Mellan förare och passagerare går, men det
blir att småropa.
Sedan är det plast överallt och knapparna, de är en historia för sig själv.

Så skönt nu när jag fått förmånsbil istället och valde så klart en V60 istället, visst finns det vägljud när man kör i 120, men
det går ändå att ha normal konversation med samtliga i bilen och det är läder och det är mjuka paneler och kvalite, även om
jag kan se vissa saker som jag tyckte var bättre på min privata V70 som jag hade innan. T.ex. huvöppnaren är bättre utformad på V70.
Förvaringsfacken i dörrarna är lite fodrade på v70 så det ska minska skaller från skrapor och dyl. I V60 var jag faktiskt lite besviken på
att det var hårdplast rakt igenom...precis som i i30 :roll:
Provade parkeringshjälpen idag, för första gången. Den skötte sig exemplariskt och lyckades knöla in sig mellan en ny Q7 och en ny Golf, med ca 10 cm till godo mot kantsten. :-)-)
fjohan82 skrev:Provade parkeringshjälpen idag, för första gången. Den skötte sig exemplariskt och lyckades knöla in sig mellan en ny Q7 och en ny Golf, med ca 10 cm till godo mot kantsten. :-)-)
Ja den levererar faktiskt.
Är du nöjd annars med nya åket?
Perra83 skrev:
fjohan82 skrev:Provade parkeringshjälpen idag, för första gången. Den skötte sig exemplariskt och lyckades knöla in sig mellan en ny Q7 och en ny Golf, med ca 10 cm till godo mot kantsten. :-)-)
Ja den levererar faktiskt.
Är du nöjd annars med nya åket?
Är helnöjd!
Den drar dessutom något mindre (enligt färddatorn) än vad V50n med D2an gjorde under liknande förhållanden... :roll:
Härlig funktion, jag provkörde en V90 med allt och självklart kunde jag ju inte låta bli och prova pakeringshjälpen, dumdrisigt eller modigt
må så vara, bil för 700K... =) Men ja, det gick grymt bra och även bra att den hjälper till att få ut bilen när den har precisionsparkerat
då det nog hade blivit knivigt. :wink:

Fast en tanke slog mig, om det är tight som attan och man använder funktionen, hur stor är då risken sedan att bilen bakom eller framför
kör på dig i sitt försök att komma ut från sin ficka sedan bara för att de inte har samma fina funktion. Förvisso inte ditt fel, men ändå tråkigt
med skador och allt runt om.

Ja, bara en tanke =)
Antingen så ställer man sig i fickan och bryr sig inte om att man riskerar skador eller så ställer man sig INTE där och njuter av en hel och fin bil.
Jag menar, är fickan så tajt så åker jag hellre ett extra varv. Och det vet jag att många fler av oss här gör. :)
Ja, det har du rätt i. Funktionen är nog mer menad att användas för att lättast möjligt komma in i fickor
trots stora marginaler, dvs att man ska slippa tänka och bara köra in enligt instruktion. Sedan att fickan
var stor nog att parkera en limo spelar ingen roll.
Är fickan för tight så struntar man nog i den även om bilen påstår att det går att få plats.
Precis så. För att underlätta oavsett size men lockar nog flest som inte kan fickparkera normalt. Det verkar vara supersvårt, tydligen. :lol:

Edit:
Fick mail från däckhotellet om att det "snart är dags att byta till sommardäck", känns ju lite optimistiskt med just "snart" men lite härligt kändes det ändå. Har beställt hem en hel drös med nya LED till bilen, blanksvart folie samt skyddsfilm till strålkastarna. Finns inte så mycket mer att göra med bilen än så känns det som... :(
grillchips skrev:Finns inte så mycket mer att göra med bilen än så känns det som... :(
Montera en taklucka om du inte har? :wink:
  • 1
  • 705
  • 706
  • 707
  • 708
  • 709
  • 1912
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]