Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tjena!

Nyss blivit ägare till en Volvo V70 2,4d momentum my10 och är grymt nöjd. Bättre än min gamla Saab 9-5 hittills iaf. :D

Men jag tycker det känns som att bromsarna är underdimensionerade, noterat att jag har solida skivorna bak men är något osäker på vilka bromsar jag har fram. Är det 300mm eller 316mm? Jag har i nuläget 16" fälgar och mindre dimension går inte att ha för då skulle bromsoket ta i. Bromsarna fram vibrerar rätt mycket vid inbromsning så dom har troligtvis blivit lite för varma någon gång så tänkte byta skivor och belägg men om det är så att jag har 300mm skivor vill jag hellre uppgradera till 316mm (ja drömmen är ju 336mm men vill inte behöva köra med stora fälgar vintertid). Har jag 316mm fram vill jag även uppgradera bak till ventilerade skivor men det lär dröja med tanke på att jag får byta oken också och dom oken bak är ju inte direkt billiga.

Blev rätt mycket text, siffror och mått här nu men för att förtydliga vad jag egentligen vill veta:

Vilka bromsar monterades på V70 2,4D 2010?
Finns det någon chassinummerskylt eller dylikt som visar vilka bromsar min bil är utrustad med?
Är det samma bromsok fram på 300mm samt 316mm skivor bara att okhållaren skiljer?

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
av daekol
Nä, verkar vara 300mm faktiskt. :( Förklarar ju varför den känns tung att få stopp på. Verkar som att det inte kommer gå att köra med 316mm heller för dom oken bygger såpass mycket att minsta dimension är 17" på fälgarna. Fast det borde kanske gå ändå för är rätt säker på att polisen kör med 336mm skivor och deras fälgar är 17". Får forska vidare om det skulle fungera med 316mm skivor tillsammans med 16" fälgar.
Användarvisningsbild
av Ehec
Jag är rätt säker på att 316 skivor passar med 16" fälgar. Det kör nämligen jag med. Beställde ett par BREMBO 09.A426.11 (316mm lackade skivor) och det sitter 16" Cecino fälgar över.
Användarvisningsbild
av apersson850
På min XC70 D5 har jag 316 mm skivor fram, och ventilerat bak. Till vinterhjulen har jag 16" fälgar, och de snurrar runt utan att skrapa i. Men det är inte mycket över mellan balanseringsvikterna och oket fram. En liten sten bara, så tar det i.
av daekol
Okej där ser man. Men fick nyligen oket vä fram utbytt på garantin hos bilhandlaren där jag köpte bilen och det oket ser ut som dom för 300mm skivor. Är samma belägg till 316/336 men en annan typ till 300, då tänker jag att oken till 316/336 är samma också.

bromsok till 316/336?
Spoiler »
bromsok till 300? Ett sånt här ok monterades på min bil
Spoiler »
Såhär tajt är det mellan fälg och bromsok just nu, rätt stor bild.
http://fuskbugg.se/file/V9urJR/IMG_0607.JPG
av daekol
Haha shit där var det lite skillnad mellan storleken på oken ja. Men mitt bromsok såg inte ut som 316 oket när dom bytte det. :/ Utan bilden jag länkade i spoiler 2 stämmer överens med dom oken jag har fram. Jag får helt enkelt sluta vara lat och lossa hjulen och mäta. :) Är nog enklast i slutändan. Men kan passa på att flika in en extra fråga här, jag brukar alltid momentdra mina hjulskruvar. Kollade upp vad det skulle vara för moment till V70 och i instruktionsboken stod det 140Nm, det är ju jävligt mycket ändå. Jag brukar normalt sätt dra alufälgar med 110-120Nm. Vad tror ni, är det safe med 140Nm?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har använt 140 Nm på min XC70, enligt instruktionen, och än har inget gått sönder. Inte har jag tappat hjulen heller.

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]