Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Kompressorn måste lossas från motorn för att komma åt, var försiktig med rören. Det är trångt, ta bort fläkten och ev. kylet först.

Det finns tre hål gängade med M5 i tryckplattan. (Kan vara 1/4" UNC på äldre kompressorer) Jag gjorde en egen avdragare av en M12 och tre M10-muttrar. M12 i mitten, och svetsa fast M10 muttrar på tre sidor så det passar med M5-hålen. Skruva fast den med tre M5 och pressa med en M12.
av Ace
Du är en hjälte Sparkz! Låter ju faktiskt som om man skulle kunna fixa detta om man tar det lugnt och metodiskt.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Sparkz skrev:Japp, plocka bort är det som gäller!
Men det finns en sats med shims, centrumskruven och nåt mer vad det nu var...
jag har fått det fixat på min bil i dag.
Gick på 789:- med moms
Tycker det var billigt.
Nu har jag bara ett "spel" på 0.25 o kallt i bilen 8) 8)
av mats1
På min kompressor sitter det en M6:a i centrum med 10mm bultskalle.
Hur kan det då gå att dra lös den med en M12:a??
Användarvisningsbild
av Sparkz
M12an är centrumskruven i avdragaren, den pressar bara på axeln.
av mats1
Är det allså M5 bultarna som drar lös kopplingen?

Räcker det att ta långa M5:or och något som hindrar kopplingen från att snurra medans man drar dem.

Finns det ingen risk för att M5:orna Bottnar i någon packbox?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, M5orna drar i remskivan, de används istället för klorna på en vanlig avdragare, man kommer ju inte åt med en sån. Ev. var det så att man fick släppa några varv på centrumskruven och pressa mot den.

Tror inte du kan dra i långa M5, antingen trycker de bara mot tryckplattan och då drar du sönder fjädrarna mellan den och navet. Eller så hamnar de rakt i tätningen på lagret som remskivan sitter på.

Haha, nej. Han kanske motorn går sönd[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]