Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

intruder1400 skrev:
stenrose skrev:Kanske en väldigt lustig fråga, men har någon koll på hur dimljusen fram fungerar på en Volvo XC70 (årsmodell 2015)? Det ser ut som att det sitter dimljus fram nedtill (typ små LED-lampor), men skulle lika gärna kunna vara massa reflexer. Finns ju inget vid ljusreglagen för att tända dem (däremot för dimljus bak).

Bilen har aktiva xenon-strålkastare med ABL och aktivt helljus (som växlar automatiskt). Funderar på om även dimljuset aktiveras automatiskt, men har inte lyckats. Köpt begagnad, men kan inte se något om att dimljusen skulle vara tillval (är utrustad med bl.a. Summum, Driver Support och Teknikpaketet) och på pressbilder verkar ju XC70 definitivt ha dimljus fram.

Någon som har koll och kan upplysa en vilsen själ?
Kolla om det är som med XC60in ! Åkte väg en kväll med parkeringsljuset så vart mina DRL starkare ;-)
Om jag inte misstar mig är det såhär:
XC70/V70 och S40/V50/C30/C70 har bara en nivå på ljusstyrkan på sina DRL. Orsaken är att dessa släck när halvljuset tänds, därav räcker det med en nivå.
På bl.a 60-serien är de fortsatt tända när halvljusen tänds, därav måste ljusstyrkan dimmas ned när de ska lysa ihop med halvljusen. När halvljusen är släckta lyser de starkare.
Exakt så
Micksson skrev:På min V70 -16 så lyser enbart parkeringsljuset när du slår på parkeringsljus på ljusvredet men när du börjar köra så tänds DRL i kombination med parkeringsljus.
Är du säker på att inte parkeringsljuset slocknar när du kör iväg? Får du upp något meddelande?
Nordan skrev:
Micksson skrev:På min V70 -16 så lyser enbart parkeringsljuset när du slår på parkeringsljus på ljusvredet men när du börjar köra så tänds DRL i kombination med parkeringsljus.
Är du säker på att inte parkeringsljuset slocknar när du kör iväg? Får du upp något meddelande?
Ganska säker på att parkeringsljuset lyser hela tiden. Åtminstone på min (V70-16) och på de man ser ute på vägarna. Om man kör på Auto.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Rosemax skrev:
Nordan skrev:
Ganska säker på att parkeringsljuset lyser hela tiden. Åtminstone på min (V70-16) och på de man ser ute på vägarna. Om man kör på Auto.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag syftade på när du kör iväg i parkeringsljusläge.
Nordan skrev:
P-ljus förblir tänt. Får upp meddelande om att återställa ljusvredet.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]