Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Nu har jag fått samma jä... felkod som förra året,på besiktningen,P0171.Gick inte igenom.Så jag lämna in den på Mekonomen i borås.Dom gjorde något,vet ej vad,sen åkte dom och besikta den själva,och kom tillbaka med en nybesiktad bil,V70-05.Vad f.. ska man göra med den koden?
Väldig tacksam för svar.Det kosta 5000kr,med allt.Men den går som en klocka,konstigt nog.Men den måste ju besiktas.
av MickeM
Kanske skulle skriva vad du har för motor....
Bensin eller Diesel?
Turbo eller ej?
140hk eller 170hk?

Så du har kört med lysande motorlampa in på bilprovningen?
Det lyckas aldrig! Som att ha ett halvljus....
Besiktningspengar och tid i sjön.

P0171 = system to lean. (För lite bränsle mot luft.)
Finns ingen bra översättning av koden till Volvo's system, så den ska tas med en nypa salt.

Det kommer in luft som inte LMM har mätt upp, någonstans.
Jag skulle leta läck på vakuumslangar.
Kanske troligast i vevhusventilationen.

Även ett litet litet läck på avgasröret innan kat kan trigga denna felkod.

Naturligtvis dålig LMM också, men troligare med läckage.

Vad åtgärdades för 5000kr?
Kvittot borde ju vara specat...
av Ghorille
MickeM skrev:Kanske skulle skriva vad du har för motor....
Bensin eller Diesel?
Turbo eller ej?
140hk eller 170hk?

Så du har kört med lysande motorlampa in på bilprovningen?
Det lyckas aldrig! Som att ha ett halvljus....
Besiktningspengar och tid i sjön.

P0171 = system to lean. (För lite bränsle mot luft.)
Finns ingen bra översättning av koden till Volvo's system, så den ska tas med en nypa salt.

Det kommer in luft som inte LMM har mätt upp, någonstans.
Jag skulle leta läck på vakuumslangar.
Kanske troligast i vevhusventilationen.

Även ett litet litet läck på avgasröret innan kat kan trigga denna felkod.

Naturligtvis dålig LMM också, men troligare med läckage.

Vad åtgärdades för 5000kr?
Kvittot borde ju vara specat...
Motorlampan lyser inte,koden syns bara med felkodläsare,det är en bensinare,kvittot var ej spec,det stod bara bilen besiktad och åtgärdad,men ska man få ombes,för en sak som inte ens besiktningsgubben vet vad det är?
av MickeM
Vänta nu!
Motorlampan lyser alltså inte.
Har den lyst sen förra besiktningen?
Lyste motorlampan sist, innan verkstaden "fixade" den?

Undrar om inte verkstaden bara släckte lampan, (eller felkoden), besiktade. och tog furstligt betalt.
Att bara debitera 5000kr HELT OSPECIFICERAT för en "reparation" är väääääldigt misstänkt!.

Verkstaden kanske ombesiktade själva? Vissa får ju det.
Då kanske dom inte gjorde ett enda smack, mer än släckte besiktningsanmärkningen. Inte ens släckte felkoden i styrdonet.
Felkoden ligger ju kvar som ej aktiv i styrdonet, tills den raderas av en läsare.
Kan alltså vara samma felkod som ifjol.

Bestktningspersonalen är inte så kunniga på bilens alla system.
Hur skulle dom kunna hålla reda på alla bilmodellers olika system, dessutom utantill?
Omöjligt.
Nej, dom kollar punkter enl förutbestämt universellt schema som rör säkerhet och miljö.
Dom är bara människor.
Men lite märkligt med ombesiktning på ej aktiv felkod faktiskt.

Köp en universal OBD läsare för nån hundring, släck felkoden omedelbart innan besiktningen, så blir den godkänd.
Sen kan du kolla över vakuumslangar mm utan brådska, och du kan se om felkoden återkommer med din OBD läsare, eftersom den tydligen inte tänder lampan.
av Ghorille
MickeM skrev:Vänta nu!
Motorlampan lyser alltså inte.
Har den lyst sen förra besiktningen?
Lyste motorlampan sist, innan verkstaden "fixade" den?

Undrar om inte verkstaden bara släckte lampan, (eller felkoden), besiktade. och tog furstligt betalt.
Att bara debitera 5000kr HELT OSPECIFICERAT för en "reparation" är väääääldigt misstänkt!.

Verkstaden kanske ombesiktade själva? Vissa får ju det.
Då kanske dom inte gjorde ett enda smack, mer än släckte besiktningsanmärkningen. Inte ens släckte felkoden i styrdonet.
Felkoden ligger ju kvar som ej aktiv i styrdonet, tills den raderas av en läsare.
Kan alltså vara samma felkod som ifjol.

Bestktningspersonalen är inte så kunniga på bilens alla system.
Hur skulle dom kunna hålla reda på alla bilmodellers olika system, dessutom utantill?
Omöjligt.
Nej, dom kollar punkter enl förutbestämt universellt schema som rör säkerhet och miljö.
Dom är bara människor.
Men lite märkligt med ombesiktning på ej aktiv felkod faktiskt.

Köp en universal OBD läsare för nån hundring, släck felkoden omedelbart innan besiktningen, så blir den godkänd.
Sen kan du kolla över vakuumslangar mm utan brådska, och du kan se om felkoden återkommer med din OBD läsare, eftersom den tydligen inte tänder lampan.
Nej motorlampan har inte lyst,inte ens när jag besikta den förra året,och fick ombesiktning.
av Ghorille
Exyzäta skrev:När det kostar 5000:- borde man väl fråga vad som gjorts?
Klart jag fråga,dom hade bytt lambdasonderna och en liten slang,men lik förbannat kommer den där jä... P0171 upp nu.
av Exyzäta
Ghorille skrev:
Klart jag fråga,dom hade bytt lambdasonderna och en liten slang,men lik förbannat kommer den där jä... P0171 upp nu.
Det skrev du inte i första inlägget! Där visste du inte vad de hade gjort.
av Ghorille
Exyzäta skrev:
Ghorille skrev:
Det skrev du inte i första inlägget! Där visste du inte vad de hade gjort.
Nej,jag glömde eller tänkte på annat,ursäkta,men jag har fått mer personliga problem,så det är lite svårt att hålla isär.Men jag måste besikta bilen,den behöver jag verkligen nu.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...