Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Kan man boka tid på verkstaden via Min Volvo på något sätt eller ringer man?
av KrilleW
XC90_Executive skrev:Vatten tycker jag inte brukar försvinna. Däremot försvinner imma och is väldigt fort. Har du testat den när det är is på?
Japp. Efter jag tvättade bilen så frös vattendropparna till is medan jag körde.
av andersuw
KrilleW skrev:Kan man boka tid på verkstaden via Min Volvo på något sätt eller ringer man?
Vad du kan göra via "Min Volvo" är att kontakta din PST (och välja en om du inte redan har en) samt be vederbörande föreslå en tid eller ringa upp dig för tidsbokning.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Vatten tycker jag inte brukar försvinna. Däremot försvinner imma och is väldigt fort. Har du testat den när det är is på?
Vattendroppar brukar också försvinna rätt fort. Funkar de som de skall blir de skapligt varma även om man inte direkt bränner sig på dem. ;-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Ilduce77 skrev: Förresten, hur vet man om man har uppvärmda spolarmunstycken? Jag kanske har det också utan att veta. Trodde detta var en knapp..

Om man har värme i spolarmunstyckena, hur startar man i så fall dessa?
Öppna huven och kolla om du har elkablar fram till munstyckena :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Det håller jag med om. Vatten tar tid att torka upp/rinna av (typ 10-15min?!) men is och imma försvinner på nolltid.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Perra83 skrev:
Ilduce77 skrev: Förresten, hur vet man om man har uppvärmda spolarmunstycken? Jag kanske har det också utan att veta. Trodde detta var en knapp..

Om man har värme i spolarmunstyckena, hur startar man i så fall dessa?
Öppna huven och kolla om du har elkablar fram till munstyckena :wink:
Ja, då tackar jag igen!

Jag hade visst eluppvärmda spolarmunstycken också! :D
Stämmer det som någon sa att de startar automatiskt,beroende på temperatur?

Testade värmen i backspeglarna idag. Underbart!
av andersuw
Ilduce77 skrev:Jag hade visst eluppvärmda spolarmunstycken också! :D
Stämmer det som någon sa att de startar automatiskt,beroende på temperatur?
Snarare är det så att de eluppvärmda spolarmunstyckena alltid är på. Men de är väldigt lite på om de av ett eller annat skäl redan är varma. Uppvärmningen sker med hjälp av PTC-element. De har den egenskapen att när de blir varma har de hög resistans och tar därför lite ström. Om de är kalla värms de däremot snabbt upp eftersom resistansen vid kyla är låg.

Sedan kan man undra om man faktiskt behöver eluppvärmning vid munstyckena. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft problem med att det frusit där trots att bara den senaste av mina bilar har eluppvärmda munstycken. Men jag kör förstås med ordentligt frostskydd i spolarvätskan.
Användarvisningsbild
av svergie2
Spolade rutan på en XC60 MY14 med uppvärmda spolarmunstycken och för dåligt frostskyddad spolarvätska vid minus 10 grader. Det spolade fint fram tills vätskan hamnade på rutan där den omedelbart frös. Vet inte vad funktionen ska hjälpa till med?

Skickat från min OnePlus 3

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]