Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
FBeckius skrev:Jo, utrustning är helt okej på passaten. Men utseendet är inte särskilt "sexigt".
Sätena är sjukt obekväma också. Träsmaken infinner sig hårt efter bara ett par timmar. Typiskt sån där helt objektiv sak att bedöma :roll:
av LumberJack
Jag tog ut en V90 D3 AWD AUT med Business paket och klimatpaket med VOC, fast dragkrok och elbaklucka för 7,5 basbelopp.
Än inte hittar något jag saknar.
av Jacobsson
Jag tycker mig se både här på forumet och ute på stan att många som har D3 känner sig nöjda och upplever inte att de tappar i drag med den motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
christoffermoberg skrev: Eller vinterdäcken kanske företaget vill ta på en separat faktura? Eller de kanske har fått en "deal" att de följer med bilen? Vad vet jag?

Har du något vettigt förslag till TS? För det är ju faktiskt det han frågar efter..
Svårt att få däcken på separat faktura då man ändå ska betala sociala avgifter och källskatt på vinterdäcken både för förare och företag. Visst kan man skattefuska men det kan ju båda torska på i skatterevisuon.

Det som gäller är trött D3 eller en Passat om han vill ha något kvickare. Eller någon mindre billigare Volvo.

Eller gör som jag, skippa automaten och lägg pengarna på större motor istället.
av JimmyK
VolvoB20 skrev:
christoffermoberg skrev: Eller vinterdäcken kanske företaget vill ta på en separat faktura? Eller de kanske har fått en "deal" att de följer med bilen? Vad vet jag?

Har du något vettigt förslag till TS? För det är ju faktiskt det han frågar efter..
Svårt att få däcken på separat faktura då man ändå ska betala sociala avgifter och källskatt på vinterdäcken både för förare och företag. Visst kan man skattefuska men det kan ju båda torska på i skatterevisuon.

Det som gäller är trött D3 eller en Passat om han vill ha något kvickare. Eller någon mindre billigare Volvo.

Eller gör som jag, skippa automaten och lägg pengarna på större motor istället.
Läggs vinterdäcken in i själva bilen så kommer de med i leasingen och genom detta lyfter företaget bara halv moms. Om vinterdäcken istället för att läggas in i billesingen skickas på separat faktura till företaget så lyfter de full moms på vinterhjulen, vilket är kostnadsbesparande för företaget.
Den anställdes förmånsvärde för bilen ökar med kostnaden för vinterhjul oavsett om de ligger i billesingen eller är fakturerade på separat faktura. Så detta är inget skattefusk att skicka vinterdäcken på separat faktura direkt till bolaget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JimmyK skrev:Läggs vinterdäcken in i själva bilen så kommer de med i leasingen och genom detta lyfter företaget bara halv moms. Om vinterdäcken istället för att läggas in i billesingen skickas på separat faktura till företaget så lyfter de full moms på vinterhjulen, vilket är kostnadsbesparande för företaget.
Den anställdes förmånsvärde för bilen ökar med kostnaden för vinterhjul oavsett om de ligger i billesingen eller är fakturerade på separat faktura. Så detta är inget skattefusk att skicka vinterdäcken på separat faktura direkt till bolaget.
Han har ju redan slagit i taket på företagets bilpolicy om maxbelopp om han tar en D4. Då går det ju knappast att lägga in ännu mera om han redan ligger över max.
Han måste ju plocka bort saker för att komma under gränsen, inte lägga till.

Försöker han plocka bort och fakturera det under ett annat konto för att komma runt maxgränsen företaget har satt kommer det vara skattefusk och kan rendera straff.

Ett annat alternativ är ju att han försöker förhandla fram ett nytt anställningsavtal med en annan bilpolicy för honom med tex 8.5 basbelopp istället för 7,5.
av JimmyK
VolvoB20 skrev:
JimmyK skrev:Läggs vinterdäcken in i själva bilen så kommer de med i leasingen och genom detta lyfter företaget bara halv moms. Om vinterdäcken istället för att läggas in i billesingen skickas på separat faktura till företaget så lyfter de full moms på vinterhjulen, vilket är kostnadsbesparande för företaget.
Han har ju redan slagit i taket på företagets bilpolicy om maxbelopp om han tar en D4. Då går det ju knappast att lägga in ännu mera om han redan ligger över max.

Försöker han plocka bort och fakturera det under ett annat konto för att komma runt maxgränsen företaget har satt kommer det vara skattefusk och kan rendera straff.

Ett annat alternativ är ju att han försöker förhandla fram ett nytt anställningsavtal med en annan bilpolicy för honom med tex 8.5 basbelopp istället för 7,5.
Vad han kan köpa bil för är ju en policy som hans företag har satt upp och bestämt, har inget med skatter att göra. Det jag ville få fram var att det får olika skattekonsekevnser för bolaget om de lägger vinterhjulen i billesingen eller om de skickas som separat faktura. Därav är det mycket vanligt att tex vinterhjul faktureras separat direkt till bolaget. Oavsett om vinterhjulen läggs i billeasingen eller skickas på separatfaktura, eller vilket kostnadskonto detta bokförs på blir det inte skattefusk, så till vida att de tar upp vinterhjulen som bilförmån.
av christoffermoberg
JimmyK skrev:
VolvoB20 skrev:

Vad han kan köpa bil för är ju en policy som hans företag har satt upp och bestämt, har inget med skatter att göra. Det jag ville få fram var att det får olika skattekonsekevnser för bolaget om de lägger vinterhjulen i billesingen eller om de skickas som separat faktura. Därav är det mycket vanligt att tex vinterhjul faktureras separat direkt till bolaget. Oavsett om vinterhjulen läggs i billeasingen eller skickas på separatfaktura, eller vilket kostnadskonto detta bokförs på blir det inte skattefusk, så till vida att de tar upp vinterhjulen som bilförmån.
Precis min tanke JimmyK! Detta har inget med skattefusk att göra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frågan som ställs är ju "Hur får man in en V90 D4 Aut Momentum i 7,5 Basbelopp" ?

Det finns inte så många svar på det som jag kan komma på.

1. Dumpa automaten så man får ned priset
2. Vänta på en kampanj/tokpruta så den kommer under 7,5 Basbelopp
3. Betala en del av utrustningen ur egen ficka och var beredd på att pengarna är borta.
4. Skattefuska och betala extrautrustning på separat faktura som tex vinterhjul och "glöm" att ta upp det i 7,5 basbeloppen.

Ert förslag att lägga på ännu mera utrustning gör ju inte att man kommer under 7,5 basbelopp, det blir ju tvärs om. Lägger man det uppe på leasing/faktura/7,5 basbelopp så kommer man ju ännu längre från målet att knö i den inom givna ramar.

Eller har jag missuppfattat det, så det finns något annat kreativt sätt att komma under 7,5 basbelopp/förmånsskatten och ändå vara laglig?
av FBeckius
Kanske jag som varit otydlig i min fråga.....

Frågan kanske ska ställas så här: är det någon som lyckats tokpruta in en D4 aut momentum på 7,5 basbelopp eller hänvisar handlarna till D3 då?
Byta motorolja V60

Bilen har gått 6900 mil, V60 T3 2018 Servi[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]