Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske en väldigt lustig fråga, men har någon koll på hur dimljusen fram fungerar på en Volvo XC70 (årsmodell 2015)? Det ser ut som att det sitter dimljus fram nedtill (typ små LED-lampor), men skulle lika gärna kunna vara massa reflexer. Finns ju inget vid ljusreglagen för att tända dem (däremot för dimljus bak).

Bilen har aktiva xenon-strålkastare med ABL och aktivt helljus (som växlar automatiskt). Funderar på om även dimljuset aktiveras automatiskt, men har inte lyckats. Köpt begagnad, men kan inte se något om att dimljusen skulle vara tillval (är utrustad med bl.a. Summum, Driver Support och Teknikpaketet) och på pressbilder verkar ju XC70 definitivt ha dimljus fram.

Någon som har koll och kan upplysa en vilsen själ?
Det som du kallar dimljus är Daytime Running Lights. Dessa lyser dagtid tillsammans med parkeringsljus när ljusreglaget är i AUTO läget. Finns säkert att läsa i instruktionsboken :)

/Kalle
Jo, man får biler med tåkelys/dimljus og DRL. Hadde det på min Skoda Octavia MY11. På min XC70 MY15 har jeg ikke tåkelys/dimljus, det er et valg Volvo har gjort.

Eksempel:
DRL-dimljus.jpg
DRL-dimljus.jpg (84.33 KiB) Visad 5209 gånger
Ja det är inget som har med lagstiftning att göra. Min gamla Peugeot hade också DRL och dimljus fram.
chasba skrev:Jo, man får biler med tåkelys/dimljus og DRL. Hadde det på min Skoda Octavia MY11. På min XC70 MY15 har jeg ikke tåkelys/dimljus, det er et valg Volvo har gjort.

Eksempel:
DRL-dimljus.jpg
Hm är det inte kurvljus o DRL på Skodan ????
Eller kurvljus o dim
intruder1400 skrev:
chasba skrev:Jo, man får biler med tåkelys/dimljus og DRL. Hadde det på min Skoda Octavia MY11. På min XC70 MY15 har jeg ikke tåkelys/dimljus, det er et valg Volvo har gjort.

Eksempel:
DRL-dimljus.jpg
Eller kurvljus o dim
Tåkelysene/dimljusen fungerte også som kurvelys på min Octavia.
chasba skrev:
intruder1400 skrev:

Eksempel:
DRL-dimljus.jpg
Eller kurvljus o dim
Tåkelysene/dimljusen fungerte også som kurvelys på min Octavia.
Oki ! kompisen har DRL o kurvljus o kurvljusen funkar inte som dim ! Endast som kurvljus
stenrose skrev:Kanske en väldigt lustig fråga, men har någon koll på hur dimljusen fram fungerar på en Volvo XC70 (årsmodell 2015)? Det ser ut som att det sitter dimljus fram nedtill (typ små LED-lampor), men skulle lika gärna kunna vara massa reflexer. Finns ju inget vid ljusreglagen för att tända dem (däremot för dimljus bak).

Bilen har aktiva xenon-strålkastare med ABL och aktivt helljus (som växlar automatiskt). Funderar på om även dimljuset aktiveras automatiskt, men har inte lyckats. Köpt begagnad, men kan inte se något om att dimljusen skulle vara tillval (är utrustad med bl.a. Summum, Driver Support och Teknikpaketet) och på pressbilder verkar ju XC70 definitivt ha dimljus fram.

Någon som har koll och kan upplysa en vilsen själ?
Kolla om det är som med XC60in ! Åkte väg en kväll med parkeringsljuset så vart mina DRL starkare ;-)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]