Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag går i väntans tider på min V90 D4 AWD Inscription. Under testkörning och även vid koll på vänner och bekantas bilar (XC90/V90) så har jag tänkt på en, inte viktig men störande detalj. När man vrider på tändningen så gör hastighets- & varvräknare en så kallad "Needle Sweep".

Jag har detta på min nuvarande Audi A6 3.0 MY16 (med analoga mätartavlor) och tycker det är en snygg detalj.

Nu till frågan, upplever fler än jag att mätarna på Volvo "hackar" snarare än "sveper"? Det ser lite billigt ut och Volvo hade enligt mig kunnat strunta i denna detalj om de ändå inte får det att se bra ut. Eller vad säger ni andra?

I detta klipp visas hur det är idag:

I detta klipp visas hur det bör se ut:

1 min 3 sek in i ovanstående klipp visas mätartavlorna "vid start" (Volvo Concept Coupé)
Ser ut som de har speedat upp den sekvensen lite i klippet, jämfört med i klippet ovan? Men håller med, ser inte helt elegant ut... En annan sak som jag har stört mig på sen första gången jag såg den tavlan, den färgade skuggningen som lixom följer mätaren borde väl även följa mätaren när den varvar ner? Inte ligga före mätaren om ni förstår vad jag menar. Ser onaturligt och konstigt ut. Här tycker jag tavlan i tex nya E-klassen håller högre klass.
Ta nu detta på rätt sätt men om den här lilla detaljen stör dig, antar jag att du gillar bilen skarpt..!? :-)))

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det står inget om hur kallt det var då han startade bilen. En LCD är inte direkt supersnabb då det blir kallt. Jag tror en del av hacken och släpningarna beror på det. Man skulle vilja se hur det ser ut när det är +20 grader också. För jag antar att "cold start" innebär att det var ganska kallt ute. Men det beror ju på hur man läser det. Kan ju innebära +20 men kall motor. Men vad en kall motor har med mätarna i sig att göra förstår jag inte, därav mitt antagande.
Ja, ser det ut sådär är det bättre att strunta i det och välkomna med något annat som inger en bättre känsla.

Jag saknar även att kunna förminska tavlorna och göra plats för annan grafik (navigatorn). Se Audis virtual cockpit.

Behöver inte ha jättestora tavlor när jag ändå tittar på HUD. Mer valmöjligheter kanske :)
Det står väl att det är -17 i displayen på första videon så det är ju relativt kallt, sen får man ju inte glömma vilken videokamera man använder också vidare.
De gånger jag har provkört V90 har jag inte upplevt de eftersläpningar som man ser i videon, nu har det inte varit -17 när jag provkört men ändå
JanneP77 skrev:Ta nu detta på rätt sätt men om den här lilla detaljen stör dig, antar jag att du gillar bilen skarpt..!? :-)))

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut JanneP77 :D Det var som jag sa "En liten störande detalj, dock inte viktigt på något sätt" ..
raven76 skrev:Det står inget om hur kallt det var då han startade bilen. En LCD är inte direkt supersnabb då det blir kallt. Jag tror en del av hacken och släpningarna beror på det. Man skulle vilja se hur det ser ut när det är +20 grader också. För jag antar att "cold start" innebär att det var ganska kallt ute. Men det beror ju på hur man läser det. Kan ju innebära +20 men kall motor. Men vad en kall motor har med mätarna i sig att göra förstår jag inte, därav mitt antagande.
Det har du helt rätt i! Det var -17 grader ute enligt videon. Jag använde dock denna för att det var den enda jag kunde hitta på just startfrekvensen, för jag upplever att det "hackar" även när det är plusgrader.
Argumentet till att ha ett "needle sweep" över huvud taget är väl för att motionera mekaniken i analoga mätare? Det ser onekligen ganska snyggt ut, och ger ett påkostat intryck när det handlar om riktiga analoga mätare.

På digitala displayer känns det mest tramsigt. Det finns ju ingen som helst anledning. Det känns ungefär lika relevant att visa senaste semesterbilderna i displayen. Kanske dagens väderprognos, eller en öppen-gylf-varnare?
Volvo Assistans - och sedan?

Jo precis Det är ändå bra detta t[…]

Stänkskydd

Dessa stankskydd var mkt små. Jag har inte […]

Någon som kan komma med tips? Kamrem och mul[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Vad har du för faktisk förbrukning d&ari[…]