Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Exyzäta skrev:
Lucif3r skrev:Det ska fortfarande gälla att har man automat-kort får man endast köra automat-bilar, men däremot har det tagits bort från själva körkortet(..wut? ??:-/ ), förut var det ju en markering eller bokstav eller något på kortet som påvisade att det endast gällde automat-bilar... Men det är som sagt borttaget nu... :???:

Så att bevisa att någon bara får köra automat verkar inte kunna gå längre, iaf inte utan att leta i dom digitala registren(och vilken av dom få trafikpoliser skulle orka det?)...

Själv tycker jag givetvis att man ska lära sig köra med manuell, så man behärskar både och. Alla som kan köra manuell låda kan köra automat(med ev. undantag ett par stamp i golvet :mrgreen: ), men tvärtom går inget vidare utan övning.
Prova då att köra en lastbil med både hög/låg och splitväxel, kan totalt bli 16 växlar att hålla reda på. Plus givetvis ett ekipage på 25 meters längd dessutom. Och sedan så har man alla puckon i sina små svenssonbilar att hålla reda på som "bara" ska om till varje pris för att sedan svänga av mitt framför näsan på dig vid nästa avfart och som när de har passerat bromsar in så man får nästan börja om med växlandet igen. Då kan man hålla sig för skratt.
Är en lastbil så jobbig att växla? Du kanske skulle ha en lastbil med automatlåda då istället? :D
av KrilleW
Lucif3r skrev:Det ska fortfarande gälla att har man automat-kort får man endast köra automat-bilar, men däremot har det tagits bort från själva körkortet(..wut? ??:-/ ), förut var det ju en markering eller bokstav eller något på kortet som påvisade att det endast gällde automat-bilar... Men det är som sagt borttaget nu... :???:

Så att bevisa att någon bara får köra automat verkar inte kunna gå längre, iaf inte utan att leta i dom digitala registren(och vilken av dom få trafikpoliser skulle orka det?)...

Själv tycker jag givetvis att man ska lära sig köra med manuell, så man behärskar både och. Alla som kan köra manuell låda kan köra automat(med ev. undantag ett par stamp i golvet :mrgreen: ), men tvärtom går inget vidare utan övning.
När en polis stoppar ett fordon kontrolleras ju majoriteten av gångerna körkortet, och då får man upp villkoren direkt på skärmen. Det är något alla poliser gör, och inte bara trafikpoliser. Speciellt jobbigt är det inte så nog orkar man.
av Waizguy
Det är väl egentligen inte så konstigt att man har en extra markering på körkortet för förare som kört upp med automat?
Ska en person som aldrig kört manuell växellåda släppas lös obevakad i trafiken bara för att den gled igenom ett förarprov med gas och broms? Någon rim och reson lär vi väl ändå ha :)
av NilsO
Undrar om det kan vara så att många kör upp med automatisk blinkers? Och sedan inte klarar att köra bilar med manuell blinkers? Det borde isåfall markeras på körkortet, så att de bara fick köra bilar med automatblinkers. :wink:
av Waizguy
Ja, man köper en ny bil (Vem köper en ny? alla hyr!) för en halv mille där någon raketforskare har satt in ett datoriserat system med en joystick för att kunna ändra temperaturen, musiken och diverse i bilen. Den teknikintresserade föraren lär sig detta snabbt och hanterar joysticken med precision. Men ändå är det så svårt att lista ut hur en spak med två lägen fungerar. Upp betyder högerblink, ned betyder vänsterblink o nu tar vi om'et, upp bety.....

En koppling och växelspak tordes vara något krångligare för den novise än en blinkersspak, men du har nog rätt NilsO!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Waizguy skrev:Det är väl egentligen inte så konstigt att man har en extra markering på körkortet för förare som kört upp med automat?
Ska en person som aldrig kört manuell växellåda släppas lös obevakad i trafiken bara för att den gled igenom ett förarprov med gas och broms? Någon rim och reson lär vi väl ändå ha :)

Jo, men just den markeringen på själva körkortet har tagits bort, så enda sättet att se det är i dom digitala registren.
KrilleW skrev:När en polis stoppar ett fordon kontrolleras ju majoriteten av gångerna körkortet, och då får man upp villkoren direkt på skärmen. Det är något alla poliser gör, och inte bara trafikpoliser. Speciellt jobbigt är det inte så nog orkar man.
Ok, ja jag har faktiskt aldrig någonsin blivit stoppad i en poliskontroll, så jag vet inte exakt hur det går till. Men det är ju bra om dom faktiskt orkar kolla det.
...Men jag ger inte mycket för svensk polis överlag faktiskt, av diverse skäl som inte hör hemma här... :roll:
Exyzäta skrev: Jo, men en del klarar inte ens av det ville jag få sagt. Start i backe med tjuvstopp missade en god väns dotter för två veckor sedan och fick göra om. Då vid uppkörning nummer två klagade inspektören på något annat istället. Tyckte att hon inte körde tillräckligt miljömedvetet med växling vid rätt varvtal. Det ska visst inte vara så lätt att ta ett körkort idag?
Jo det är ju såklart sant...
Hm, tjuvstopp var inget man fick nedslag på vid uppkörning på min tid, då bedömdes hur man löste den situationen istället. Tjuvstopp kan hända även den bäste, kan ju t ex bli fel på bilen så den helt plötsligt storknar när man släpper kopplingen på det sätt man gjort 1000-tals gånger innan osv.
Jo, miljömedvetet måste man köra "nu för tiden"(tror det infördes för ungefär 10år sedan), men så speciellt svårt är det inte. Det är istortsett upp till laglig hastighet asap, så hög växel som möjligt och lågt varvtal.
Sen beror det GARANTERAT på hur grinig den som bedömer körningen är. Vissa är orealistiskt nitiska och tar noll hänsyn till ev. kringliggande faktorer, medans andra är betydligt mer tillmötesegående och vet att vi bara är människor och småfel/misstag händer(utan att godkänna rent av trafikfarliga personer). Sen finns det ju tyvärr även dom som ger en ett keloggspaket och säger "ditt körkort är i botten, gg, hf" :lol:
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]