Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Igång var jag ute och körde en sväng till landet.
jag parkerar bilen och ska åka hem efter ca 10 timmar. När jag sätter mig i bilen är det en lång (halva rutan, från vänster till höger) spricka.
Den går precis i ögonhöjd, är väldigt snlig och riktigt irriterande med andra ord kan jag garantera att den inte var där när jag parkerade.
Jag kände längs med sprickan och hittade att precis i kanten av rutan är det ett stenskott på 0,01mm eller så, som i sin tur gjort att en spricka gått upp över halva rutan.

Är detta extrem otur eller är rutorna känsliga pga spänningar eller, ja vet inte vad?!

Ska in till volvo och höra vad dom säger men jag antar att det är en massa tusenlappar för att byta och sen kommer ett par nya stenskott om nån dag.

//Uppgiven
av Gorban
Jag brukar få byta rutan minst en gång på mina bilar innan det är dags för byte av bil. Självrisken brukar ligga runt 2000 kr har jag för mig.
av Jacobsson
Jag har också bytt en gång på tre år tidigare, det här är första gången jag behöver byta under första kvartalets ärende så det blir nog minst två gånger under ägandet.
Som tjänstebil tar handlarna ut lite mer, byte sv ruta på V70 gick på 4300:-+moms
av Gorban
Jacobsson skrev:Jag har också bytt en gång på tre år tidigare, det här är första gången jag behöver byta under första kvartalets ärende så det blir nog minst två gånger under ägandet.
Som tjänstebil tar handlarna ut lite mer, byte sv ruta på V70 gick på 4300:-+moms
Ja men du betalar väl bara självrisken? Mitt leasingbolag har avtal med ett par bilglasfirmor så jag har aldrig bytt ruta på märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
av GustavB
På min XC90 sprack den förra vintern efter ett pyttelitet stenskott. Har Volvia som försäkringsbolag och dom hade en procentsats av kostnaden för hela bytet som självrisk. Det kostade mig runt 6000. :evil:

Tror dom har ändrat detta nu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jacobsson skrev: Är detta extrem otur eller är rutorna känsliga pga spänningar eller, ja vet inte vad?!
Väldigt vanligt att pyttesmå stenskott är början, om det inte drar iväg direkt, så brukar sprickan dra iväg om du drar på varm defroster eller kall AC.
av AndS
Kostar inget eller några hundralappar att fixa stenskott i rutan om man hinner göra det innan det blir för stort, gjorde det några gånger på tidigare V70. Det blev 23000 mil utan rutbyte, men den började istället bli ganska finrepig.
Kolla bara att firman sköter det hela med försäkringsbolaget.
av Schmoyoho
1600 kr självrisk för rutbyte om du har Volvia iaf, om man inte kan hävda den är monterad dåligt och att det uppstått spänningar därför? Har rutan spruckit när bilen stått stilla så ska du ju inte behöva betala.
av Jacobsson
Har Volvia, men det är en högre självrisk än 1600 tyvärr. Antagligen för att alla priser är minst det dubbla för företag..
Fick stenskottet, körde i 10 minuter, parkerade och bilen svalnade och rutan sprack.. jag byter gärna då denna spricka går rakt igenom synfältet men skulle faktiskt vilja att det fanns rutor som inte spricker! :lol:
Byta motorolja V60

Bilen har gått 6900 mil, V60 T3 2018 Servi[…]

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]