Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Allt fler väljer att ta körkort för automatväxlad bil. I Värmland har antalet innehavare med körkort för automatväxlad bil nästan fördubblats sedan 2013 och är nu uppe i 845 stycken.

Sveriges Radio P4 Värmland. 2017 02 27

En rundringning till ett antal bilskolor i Värmland visar att det kommer många fler förfrågningar om att lära sig köra med automatväxlad bil nu än för bara några år sedan.

– Många tycker nog att det är enklare. Det är ju ett moment mindre att hålla reda på, säger Gunnel Nilsson som är trafikskolechef på Tingvalla Trafikskola i Karlstad.

På den trafikskolan finns just nu en automatväxlad övningsbil, men funderingar finns på att köpa in en till. Enligt Gunnel kan det också vara en kostnadsfråga. Om man inte behöver lära sig att växla kan antalet körlektioner bli färre och körkortet därmed billigare.

Läs och hör mer: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6637232

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tog mina körkort på 60-talet. Då gällde att hade man kört upp i en bil med automatlåda (och blivit godkänd) så gällde körkortet enbart för bilar med automatlåda. Detta var en typisk Svensk attityd: "Kom inte här och tro att du är något!" :twisted:
Gäller detta fortfarande?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det ska fortfarande gälla att har man automat-kort får man endast köra automat-bilar, men däremot har det tagits bort från själva körkortet(..wut? ??:-/ ), förut var det ju en markering eller bokstav eller något på kortet som påvisade att det endast gällde automat-bilar... Men det är som sagt borttaget nu... :???:

Så att bevisa att någon bara får köra automat verkar inte kunna gå längre, iaf inte utan att leta i dom digitala registren(och vilken av dom få trafikpoliser skulle orka det?)...

Själv tycker jag givetvis att man ska lära sig köra med manuell, så man behärskar både och. Alla som kan köra manuell låda kan köra automat(med ev. undantag ett par stamp i golvet :mrgreen: ), men tvärtom går inget vidare utan övning.
av Exyzäta
Lucif3r skrev:Det ska fortfarande gälla att har man automat-kort får man endast köra automat-bilar, men däremot har det tagits bort från själva körkortet(..wut? ??:-/ ), förut var det ju en markering eller bokstav eller något på kortet som påvisade att det endast gällde automat-bilar... Men det är som sagt borttaget nu... :???:

Så att bevisa att någon bara får köra automat verkar inte kunna gå längre, iaf inte utan att leta i dom digitala registren(och vilken av dom få trafikpoliser skulle orka det?)...

Själv tycker jag givetvis att man ska lära sig köra med manuell, så man behärskar både och. Alla som kan köra manuell låda kan köra automat(med ev. undantag ett par stamp i golvet :mrgreen: ), men tvärtom går inget vidare utan övning.
Prova då att köra en lastbil med både hög/låg och splitväxel, kan totalt bli 16 växlar att hålla reda på. Plus givetvis ett ekipage på 25 meters längd dessutom. Och sedan så har man alla puckon i sina små svenssonbilar att hålla reda på som "bara" ska om till varje pris för att sedan svänga av mitt framför näsan på dig vid nästa avfart och som när de har passerat bromsar in så man får nästan börja om med växlandet igen. Då kan man hålla sig för skratt.
av Tilly
Lucif3r skrev: Själv tycker jag givetvis att man ska lära sig köra med manuell, så man behärskar både och. Alla som kan köra manuell låda kan köra automat(med ev. undantag ett par stamp i golvet :mrgreen: ), men tvärtom går inget vidare utan övning.
Jag håller med, en förare som inte kan köra manuellt är ju ingen riktig förare :)
Men många människor verkar inte så intresserade av att faktiskt bli duktiga bilförare utan ser det ur rent praktisk synvinkel. Man behöver transportera sig själv och sin familj runt i närområdet men bilen och körningen är inget man intresserar sig det minsta för. Vilken typ av växel det är är helt oviktigt och då kan man lika gärna välja det som är enklast. Eller som verkar enklast kanske skall tilläggas, när man väl lärt sig köra en manuellt växlad bil så är det ju verkligen inte svårare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Exyzäta skrev: Prova då att köra en lastbil med både hög/låg och splitväxel, kan totalt bli 16 växlar att hålla reda på.

.............. Är det inte det lastbilskörkortsutbildning är till för? Trodde vi pratade om personbilskörkort här...
av Exyzäta
Lucif3r skrev:
Exyzäta skrev: Prova då att köra en lastbil med både hög/låg och splitväxel, kan totalt bli 16 växlar att hålla reda på.

.............. Är det inte det lastbilskörkortsutbildning är till för? Trodde vi pratade om personbilskörkort här...
Jo, men en del klarar inte ens av det ville jag få sagt. Start i backe med tjuvstopp missade en god väns dotter för två veckor sedan och fick göra om. Då vid uppkörning nummer två klagade inspektören på något annat istället. Tyckte att hon inte körde tillräckligt miljömedvetet med växling vid rätt varvtal. Det ska visst inte vara så lätt att ta ett körkort idag?
av Waizguy
Exyzäta skrev: Prova då att köra en lastbil med både hög/låg och splitväxel, kan totalt bli 16 växlar att hålla reda på. Plus givetvis ett ekipage på 25 meters längd dessutom. Och sedan så har man alla puckon i sina små svenssonbilar att hålla reda på som "bara" ska om till varje pris för att sedan svänga av mitt framför näsan på dig vid nästa avfart och som när de har passerat bromsar in så man får nästan börja om med växlandet igen. Då kan man hålla sig för skratt.
Man kör ju som oftast på rangeväxlarna dvs 1-2-3 i med range och sen 1/4 2/5 3/6 med splitten är ju bara en "halv" växel och används bara vid enstaka förhållanden. För att splitväxla räcker det också med att trycka ned kopplingen och sen släppa. Samma sak gäller med krypväxeln bak/fram enbart till särskilda förhållanden och inget som används när någon idiot slänger sig framför för att sedan bromsa. I en isig backe där någon kamikazepilot väljer att kasta sig in framför och sen bromsa ned kommer inte automatlådan att hjälpa dig om du drar 60ton.
Men manuellväxlad låda är väl dyrare och finns knappt kvar i den moderna lastbilsparken?
Ergonomin är också mycket bättre med en automat.

Åter till ämnet.
Vill man bara köra automat, ta automatkort, det finns mycket bilar att välja på i dagens läge.
Vill man kunna framföra en bil i t.ex ett arbete man söker så ta manuell, man vet aldrig vad företaget kör för bilar och du kanske väljs bort i arbetssökarlistan pga du inte kan utföra ditt arbete då det saknas korrekt körkort.
Användarvisningsbild
av Kloge
På en del arbetsplatser är det ett krav att man köper miljöbilar tex hybrider. Då blir det automat så "problemet" att endast ha körkort för automat blir allt mindre.

Jag övningskörde med dottern häromdagen och vi har två bilar varav en manuell. Hon undrade varför man har manuell låda och jag förklarade att vissa anser att man inte är en riktig bilförare annars. Fick en djup suck till svar :)
Användarvisningsbild
av snepo
Kloge skrev:På en del arbetsplatser är det ett krav att man köper miljöbilar tex hybrider. Då blir det automat så "problemet" att endast ha körkort för automat blir allt mindre.

Jag övningskörde med dottern häromdagen och vi har två bilar varav en manuell. Hon undrade varför man har manuell låda och jag förklarade att vissa anser att man inte är en riktig bilförare annars. Fick en djup suck till svar :)
Håller med er. Klart man ska lära sig köra manuell. Däremot är det väldigt skönt med automat. Har bara haft automat sen 12-13 år tillbaks. Man kan ju köra manuellt med automaten också,fast utan koppling
Användarvisningsbild
av mobe
Lucif3r skrev:Det ska fortfarande gälla att har man automat-kort får man endast köra automat-bilar, men däremot har det tagits bort från själva körkortet(..wut? ??:-/ ), förut var det ju en markering eller bokstav eller något på kortet som påvisade att det endast gällde automat-bilar... Men det är som sagt borttaget nu... :???:

Det finns fortfarande kvar står i så fall 78. i ruta 12 på körkortet
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]