NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dallass
Hej,
Har en s40 -06 manuell. Det sista året så har bilen ibland krånglat när jag skall starta den. Får vrida om nyckel och sedan dra växelspaken i olika växlar för att den skall få tändning. Nu har problemet dock vuxit och det är väldigt svårt att hitta nån tändning, kan hålla på i 10min.

När bilen precis varit igång funkar det bättre dock... Idag slutade farthållaren fungera, men räcker att starta om bilen. För någon vecka sedan funkade inte vindrutetorkarna i några minuter....För några dagar sedan dog all elektronik, koppla av batteriet å funkar som vanligt..

Vet inte om det hänger ihop, men vad tror ni, startspärr på manuell låda?!?!?!?!

/Victor
Dåligt batteri kan ställa till en hel del, jag är absolut inget proffs men ibland när jag haft el-strul med konstiga fenomen har det varit pga dåligt batteri.
jag slår nog ett slag för det låter som batteribyte som tidigare halvtaskigt batteri så kan man få alla möjliga fel om inte annat låna ett batteri av nån för utesluta kolla bara så det är 100 bra batteri annars så är det nog startspärren som det är dags at byta
Kolla kontakterna under handskfacket, där CEM sitter. Kan vara nån av dessa som delvis hoppat ur. Kan bli svårt att starta bilen då samt andra konstigheter. Det kan om man har otur räcka med att köra i ett potthål så kan den smällen få en kontakt att lossna.

Tips från YT

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]