Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Det såg ju inte bra ut, och vindljudet och vattenavrinning undrar man lite över, ser ut nu som att dörren pressar på för mycket så listen kränger utåt istället för uppåt, med tanke på ett problem med gummilisten jag hade på min ett år gamla (alltså ganska ny) V40 så hade jag testat en ny gummilist istället och återpositionering av dörren. Om de inte kan fixa det där så byt bil det är oacceptabelt på en ny bil för så mycket pengar!
av perhall
Dålig passform innebär högre vindbrus och för den delen, om än marginellt, högre förbrukning. Jag skulle aldrig acceptera högre ljudnivån pga att fabriken inte får ihop premiumbilen bra. På en Ford FIesta skulle jag inte bry mig.
av Mike68
Från början såg det ut så här, 2mm mellan gummilist och tak och som synes kromlisten rätt i nederkanten och alldeles för låg i överkant, dvs svart del är för kort.
20170103_111914.jpg
20170103_111914.jpg (77.52 KiB) Visad 7100 gånger
av Flajjan
Det är inget du ska acceptera. Du har köpt en NY bil för massor med pengar, då är det klart att dom ska leverera en fullgod produkt. Det är bara att lämna in, begära en gratis lånebil tills bilen är vad man kan förvänta sig.

Den dagen du ska sälja bilen kommer troligtvis den köparen att klanka ner på detta - så förlorar du även pengar på att du inte säger till din handlare att lösa problemet.

Om du lämnat in bilen 3 ggr för samma fel kan du lämna vidare ärendet till ARN om du själv inte ids/vill/vågar trycka på.

Jag hade inte accepterat den typen av skevhet i karossen, själv kommer jag inte att hämta ut bilen om det är dålig karosspassning, då får dom fixa till allt och ha den i sin hall till den är vad man kan förvänta sig.
av Mike68
De höll på 6-7h första gången och av vad jag förstod fanns en representant från Volvo på plats.
Har ställt fråga till säljaren så får vi se vad svaret blir.
av uniformerad
Mike68 skrev:De höll på 6-7h första gången och av vad jag förstod fanns en representant från Volvo på plats.
Har ställt fråga till säljaren så får vi se vad svaret blir.
Se till att allt som görs med din bil dokumenteras skriftligt, gärna även med bild och att din säljare/verkstad har all denna dokumentation. Precis som det nämns ovan så har återförsäljaren tre försök på sig att åtgärda felet, sedan gäller återköp. Dock gäller detta inte alla fel, kontrollera konsumentköplagen i detalj.
Notera även att om du utnyttjar bilen under tiden säljaren/verkstaden försöker att åtgärda felet så kommer det vid ett eventuellt återköp bli ett nyttoavdrag på återköpssumman.

Hur man räknar ut detta finns på motormännens hemsida, enkelt att förstå.

Stå på dig, acceptera inte ett sådant fel på en helt ny bil, utan se till att den åtgärdas.
av mikeS80
Det är lite svårt att kommentera en så pass liten bild som den senaste om man som jag vill studera kromlisten i detalj i både över och underkant av rutan.

Jag bifogar därför denna bild på en slumpvist fotad V90. Notera att den övre kromlisten på rutorna från bagage, bakre dörr, främre dörr ser ut att vara hyfsat inpassade och bilda en båge medan nedre kromlisten hackar sig fram från bagage, bakre dörr, främre dörr precis som karossvecket som inte heller harmoniserar. Skulle man försöka få nedre delen av kromlisten att haromisera på denna bil finns en risk att man skulle hamna i samma dilemma som för din bil dvs. en glipa i överkantpå främre dörren istället.
V90 D4.jpg
V90 D4.jpg (1.61 MiB) Visad 1113 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ruune skrev:Varför får den lämna fabriken när den ser ut så där ? Skulle inte vara möjligt.
Hoppades väl att det var en tjänstebilsåkare som skulle ha den på 36 månaders leasing och att det inte var en privatbilsköpare.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?