Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bekants V70 står på verkstad. De säger nu efter dryg veckas felsökande att databoxen kan vara boven o eventuellt behöver bytas. Det hela började med att bilen spontant kunde dö. Allt slocknade inte, bara motorn som dog. Kan ju bli en dyr historia förstår jag.

Hur ligger det till med att flasha om begagnade boxar i Volvo-världen?
Bilen har runt ett tjog "databoxar" på huvuddatanätet (CAN) och därtill ytterligare en hoper av lite lägre dignitet. Så det beror ju lite på vilken box det närmare bestämt handlar om. Med tanke på att det var motorn som "dog" kanske man dock i första hand kan gissa på ECM (Engine Control Module). I viket fall torde Volvoverkstaden bäst kunna svara på om en begagnad box behöver laddas om för att fungera i bilen, om de kan/vill göra den omladdningen och vad det kostar att få den gjord.
Tog en tur förbi verkstaden där bilen står. Snackade lie med mecken och det var ECM:en det rörde sej om. Den skulle iväg till en firma som skulle klona den till en hel box. Själv kommer jag från SAAB-världen och vet precis hur man gör men vad behövs för att lösa det på en Volvo?
Ja som framgår av mekens rapport går det att kopiera mjukvaran i en trasig styrenhet (förutsatt att styrenhetens minne fortfarande är helt och åtkomligt) och föra över den till en frisk styrenhet. Volvoverkstäderna gör dock inte på det viset utan du måste vända dig till andra parter om du vill ha det gjort. Exakt vilka som erbjuder sig att göra det på den modellgeneration vi pratar om i den här forumdelen vet jag inte. På föregående generation (V70N m.fl.) finns det en forummedlem (johnnype) som kan fixa detta. På Volvoverkstäder laddar man istället mjukvara från servrar hos Volvo centralt i den nya styrenheten, eller i en begagnad om både Volvo centralt och verkstaden tycker det är OK.
Boxen klonad och utbytt. Nu går dock kylfläkten (ej kupefläkt) på fullvarv hela tiden från det att man startar bilen. AC kyler ej längre heller men de är nåt vis sammanlänkade har jag förstått. Kan det vara fläktstyrdon som rasat som följd av ECM:ens haveri eller är det vajsing på "nya" ECM:en också? Så går mina tankegångar.

Är det nån som vågar sej på en kvalificerad gissning? Är jag helt ute o reser i min tankegång? Även funderat på givaren lite grann.

/David
daspunner skrev:Boxen klonad och utbytt. Nu går dock kylfläkten (ej kupefläkt) på fullvarv hela tiden från det att man startar bilen. AC kyler ej längre heller men de är nåt vis sammanlänkade har jag förstått. Kan det vara fläktstyrdon som rasat som följd av ECM:ens haveri eller är det vajsing på "nya" ECM:en också? Så går mina tankegångar.

Är det nån som vågar sej på en kvalificerad gissning? Är jag helt ute o reser i min tankegång? Även funderat på givaren lite grann.

/David
Hade samma fel på min 2,4d 2010. Kylfläkten gick direkt vid start. Bytte tempgivare. Funkade normalt efter det.
snepo skrev:
daspunner skrev:Boxen klonad och utbytt. Nu går dock kylfläkten (ej kupefläkt) på fullvarv hela tiden från det att man startar bilen. AC kyler ej längre heller men de är nåt vis sammanlänkade har jag förstått. Kan det vara fläktstyrdon som rasat som följd av ECM:ens haveri eller är det vajsing på "nya" ECM:en också? Så går mina tankegångar.

/David
Hade samma fel på min 2,4d 2010. Kylfläkten gick direkt vid start. Bytte tempgivare. Funkade normalt efter det.
Var satt den givaren?
Och så har bilen tydligen börjat hålla på likadant igen fick jag reda på. Vid startförsök så kan den sporadiskt helt enkelt ge fan i o starta. Det kommer bara ett "skrikande" ljud ifrån motorrummet och motorstart uteblir. Avhjälps av att nyckeln tas ur och nytt försök görs. Det är så jag fått det beskrivet för mej. Inget jag sett själv.

Ni kan fatta att ägaren till känner sej tröstlös över sin Volvo. Några idéer?

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Men vad jag ville säga är egentligen att[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]