Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseMP
Hej!
Lät byta höger yttre drivknutsdamask för lite drygt ett år sedan.
För ett tag sedan såg jag att det sipprat ut lite fett ur öppningen mot drivaxeln. Torkade av det och körde en vecka till. Nu har det sipprat ut lite till, dock inga mängder och det finns inga stänk i hjulhuset som det fanns när damasken gick sönder senast. Så jag utgår ifrån att jag inte har förlorat någon betydande mängd fett där innifrån och det har inte heller kommit in någon smuts. Damasken är i övrigt i fint skick utan sprickor eller liknande.
Jag funderar på att spänna "slangklämman" så min fråga är:
Kan man spänna "slangklämman" och isåfall hur? (Den saknar ju skruv som till den som sitter på min trädgårdsslang :wink: )
Var kan man köpa "slangklämman" löst någonstans? (Gärna även artikelnummer/dimensioner)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av NisseMP
Ingen som har någon hint?
Användarvisningsbild
av ola_volvo
jag har ingen erfarenhet av detta men jag tror att du behöver en speciel tång som påminer om en "hovtång".frågar du på en lokal bildelsfirma eller på davidsson så kan dom säkerligen visa dig
av mollan
Hej !
Jag har en V70 -99 GLT och när jag bytte på min använde jag en vanlig enkel slangklämma på innerdelen mot drivaxeln, funkar alldeles utmärkt.
Har även använt helt vanliga rejäla buntband och det sitter som bara den och är löjligt enkelt att använda.
av *pettson*
NisseMP skrev:Ingen som har någon hint?
först av allt så efterfyll så där är rätt mängd fett.. Sen kan du åka till autoexperten eller mekonomen och handla en sats med dessa plåtband.
Kostar runt 50 lappen.
Sen passera biltema och köp verktyget. Det kostar 59 spänn..
Lägg om bandet så tajt det går.. och knipsa till med verktyget och voila så är allt okej igen.
Användarvisningsbild
av Nexus
har du en klamma med små spänn lägen så kan du flytta fram ett hack och sedan klämma åt igen. men som * Pettson * sa glöm ej fyll på fett !!
av Gelejocke
Sätt dit en vanlig slangklämma går också ! :roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
Gelejocke skrev:Sätt dit en vanlig slangklämma går också ! :roll:
Funderar på om en vanlig klamma kan ge vibbrationer. klumpen med skruven tänker jag på då :???: :???:
av Addekarlsson
Den lille klumpen på slangklämman gör ingen skillnad.. Tänk på all skit som samlas i fälgarna vår/höst/vinter... :wink:

Dom som ska nypas ihop går att nypa med en slö hovtång, men även med polygrip om det verkligen inte går att få tag på rätt verktyg.

I värsta nödfall tar man ett kraftigt buntband som man drar fast med plattång. Men detta ska bytas omgående när man har möjlighet.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
Addekarlsson skrev:Den lille klumpen på slangklämman gör ingen skillnad.. Tänk på all skit som samlas i fälgarna vår/höst/vinter... :wink:

Dom som ska nypas ihop går att nypa med en slö hovtång, men även med polygrip om det verkligen inte går att få tag på rätt verktyg.

I värsta nödfall tar man ett kraftigt buntband som man drar fast med plattång. Men detta ska bytas omgående när man har möjlighet.

Mvh/ Adde
nja :wink: jag tror att det kan ge vibbar ändå för man känner ju om det är 10-15 g obalans i hjulen. och skiten i fälgarna ger obalans.Men strunt samma bara det blir tätt så på men en vanlig klamma :D
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]